In dit blog beschrijf ik een aantal praktische manieren waar je mee aan de slag kunt. Manieren om "gratis" meer bezoekers naar je website te krijgen. Blijf ons blog in de gaten houden, of schrijf je in voor de nieuwsbrief, want het wordt zeker aangevuld, maar deze tactieken werken in ieder geval goed.
De lijst met tips om meer bezoekers te genereren zijn:
- Bezoekers genereren met content
- Bezoekers genereren met social media
- Outreach, PR en branding
- Maak gebruik van video marketing
Wil je deze tips omzetten naar een inbound strategie? Vraag dan de complete inbound marketing gids gratis aan.
Bezoekers genereren met content
Het klinkt cliché, maar content maakt nog steeds het internet tot wat het nu is. Content en de strategie zorgen voor de vindbaarheid van een website en genereert bezoekers die in potentie (nieuwe) klanten zijn van je organisatie.
Start met bloggen
Door te bloggen als bedrijf laat je de expertise zien die jouw organisatie heeft. Schrijf over de verschillende onderwerpen die in jouw markt veel gevraagd worden. Met name in de B2B wordt bloggen steeds vaker toegepast.
Én bloggen hoef je niet alleen te doen. Bekijk wie in je organisatie veel contact heeft met klanten en laat hen meedenken of laat ze zelfs ook de blogs schrijven.
Ontdek hoe je wervende teksten kunt schrijven in ons blog.
Succes van long form content
Een onderzoek van Buzzsumo laat zien wat de impact is van long form content.
Wat blijkt?
Het effect van long form content is dat het vaker wordt gedeeld en meer inkomende links verkrijgt. Dat is ook een van de redenen waarom pillar pages zo goed werken (zie als voorbeeld onze inbound pillar). Dus als je content gaat schrijven, denk dan eens na over content met meer dan 2000 woorden.
Optimaliseer oude content
Beoordeel welke content oud is en maak het weer van deze tijd. Verwijder oude en niet-relevante informatie en voeg nieuwe informatie toe met wat nu van belang is. Zo voorkom je dat bezoekers oude informatie lezen op jouw website.
Daarnaast geeft het je ook een reden om de content opnieuw te delen onder je doelgroep op bijvoorbeeld social media.
Meer weten over content optimalisatie? Sem schreef er een blog over.
Verbeter je CTR
Door de click-through-rate te verhogen, genereer je meer bezoekers zonder dat je een hogere positie nodig hebt.
- Gebruik een getal in de titel
- Schrijf een uitnodigende meta omschrijving
- Zorg dat de titel emotie oproept bij de zoeker
Bounce rate verlagen
Het verlagen van de bounce rate is geen factor die de vindbaarheid verhoogt. Maar het geeft wel aan of bezoekers vinden wat ze nodig hebben. Dus door de bounce rate te verlagen, verhoog je de kwaliteit van je content. Een betere kwaliteit van je content verhoogt tevens de kans om meer leads te genereren.
- Gebruik kortere zinnen en alinea’s. Een alinea met maximaal 3 tot 4 zinnen werkt vaak het beste.
- Zorg dat informatie direct boven de vouw zichtbaar is. Niets is vervelender dan eerst een hele grote banner te zien en dat te moet scrollen om de content te lezen waar je voor kwam.
- Geef bezoekers een reden om door te klikken naar een ander artikel
Social media
Met social media breng je jouw content onder de aandacht bij de mensen voor wie het interessant is. Binnen inbound marketing zijn social media een onderdeel om jouw content onder de doelgroep te brengen.
Aantal actieve gebruikers in miljoenen voor ieder platform. Bron: hootsuite
Publiceer je blogs en content op social
Nieuwe content online gezet? Verspreid het dan ook via social media om bezoekers te genereren. Beoordeel wel via welk social media platform de content het beste aansluiting vindt bij je doelgroep.
Maak gebruik van #hashtags
Maak gebruik van de hashtags om een breder publiek aan te trekken, die actief zoekt naar specifieke onderwerpen. Zorg er tegelijkertijd voor dat deze hashtags relevant zijn voor de lezer.
Hashtags verbeteren daarnaast ook de de click-through rates.
Zorg voor deelbare content
Geef bezoekers mogelijkheid om content te delen op je website. Bijvoorbeeld door een blog af te sluiten met de share-knoppen, of nog beter, zet de share knoppen vast aan de linker of rechterzijde van de content.
Afbeeldingen realiseren meer shares
Zorg dat je blog ook sprekende afbeeldingen bevatten. Afbeeldingen in je blogpost realiseren meer shares en likes. Een optimaal gemiddelde is 1 afbeelding op ongeveer 100 woorden.
Gebruik van share triggers
Een share trigger is de reden dat mensen zich goed voelen wanneer ze een bericht delen. Een soort van “hey, dat is ook interessant voor mijn volgers! Laat ik dit bericht delen.”. Mensen willen slim overkomen en delen daarom jouw content.
Outreach, PR en Branding
Zorg dat andere mensen je organisatie noemen of zelfs een link plaatsen op hun eigen website. Dat realiseer je door kennis te delen die mensen verder helpt.
Op die manier verhoog je de brand awareness waardoor zoekers eerder doorklikken als ze jouw bedrijfsnaam tussen de onbekende bedrijven zien staan. Win - Win!
Partnerships
Werk samen aan een publicatie met één of meerdere partijen. Bijvoorbeeld door mensen te interviewen over een bepaald onderwerp. De mensen met wie je samenwerkt, zijn sneller geneigd de publicatie te delen op hun blog of via social media. Ze hebben er tenslotte ook aan gewerkt.
Outreach
Zoek mensen die content delen over het onderwerp waarover je schrijft. Het liefst iemand die al eerder berichten van jou heeft gelezen of gedeeld. Neem contact met hen op en vraag of zij het interessant vinden dat je hen op de hoogte houdt van de nieuwe content die binnenkort live gaat.
Én nee, ik doel niet op het bedelen van een link.
Maar je biedt meerwaarde. De kans is aanwezig dat deze mensen de nieuwe content interessant vinden of zelfs kunnen gebruiken.
Persberichten
Heb je een nieuw en uniek product gelanceerd of een innovatieve ontwikkeling doorgevoerd die het waard is om te verspreiden? Verstuur dan naar de (lokale) media een persbericht.
Gastbloggen
Zijn er bekende websites of blogs in jouw niche? Neem contact met hen op om te informeren of jij er jouw visie en content mag delen. Je bereikt daarmee een nieuwe doelgroep en het werkt mee aan de naamsbekendheid. Én het blog en de website krijgt er een goed stuk content voor terug.
Beschik jij over een website met verouderde technologiën? Dan is een website migratie wellicht een goede optie om te overwegen. Lees hier wat er bij een website migratie komt kijken.
Maak gebruik van video marketing
Video is groeiende en op kanalen (social of zoekmachine) krijgt het een steeds prominentere plek. De consumptie van video neemt daarmee de afgelopen jaren dan ook enorm toe.
Volgens Cisco stijgt de consumptie van video enorm.
Creëer een YouTube kanaal
Heb je al video’s? Maak dan gebruik YouTube. Op dit kanaal zoekt een groot deel van jouw doelgroep mogelijk naar informatie. De video’s kunnen een touchpoint zijn in de customer journey.
Als je de kijker enthousiasmeert dan zorgt de video ervoor dat ze verder op onderzoek gaan en zo uiteindelijk ook op je website uitkomen.
Hergebruik populaire blogs
Zet je populaire blogs om in een video. Daarmee vergroot je je bereik. Tevens is het een goede aanvulling op je al bestaande blog.
Publiceer video op LinkedIn
LinkedIn wordt steeds vaker ingezet om informatie te delen. Voor LinkedIn is engagement een belangrijke factor.
Daarom zijn video’s interessant. Video’s zorgen veelal voor meer engagement, waaronder likes, commentaar en shares. Wat zich uiteindelijk vertaalt in meer bezoekers.
Wil je deze tips omzetten naar een inbound strategie? Vraag dan de complete inbound marketing gids gratis aan.