Wil je beginnen met social media of doe je dit al, maar behaal je niet de gewenste resultaten? Dan is het van belang om alle stappen, vanaf het begin, duidelijk te hebben. Je loopt namelijk als organisatie al gelijk 10 stappen achter als jij tegenwoordig niet online zichtbaar- en/of vindbaar bent. Daarnaast is social media de perfecte plek om relaties met je klanten en volgers op te bouwen en kun je hier je brand perfect promoten en in de spotlight zetten.
Hieronder zal ik een paar stappen uitleggen die jou kunnen helpen met het succesvol opzetten van een social media strategie voor jouw organisatie:
- Doelen bepalen
- Voor wie?
- Welke platformen zet ik in voor mijn bedrijf?
- Hoe breng ik content over?
- Tools
- Content kalender
- Statistieken bijhouden
- Reflecteren en vooruit kijken
Wil jij succesvol een social media strategie inzetten voor jouw organisatie en wil je weten hoe dat binnen je inbound marketing past? Lees dan meer over inbound marketing of vraag hieronder direct onze inbound marketing gids aan!
Stap 1. Doelen bepalen
Wat wil je gaan bereiken met je social media strategie? Wil je meer volgers bereiken? Zo ja, hoeveel dan? Of wil je juist meer bezoekers naar je website genereren? Allemaal vragen die door je hoofd spoken voordat je begint aan een social media strategie. Het is belangrijk om deze vragen om te zetten in specifieke doelstellingen. Op die manier ben je niet met van alles tegelijkertijd bezig, maar kan je je gericht gaan focussen op hetgeen wat jij wilt bereiken.
Het is daarom belangrijk om je doelstellingen SMART te formuleren. Dit houdt in dat jouw doelen: Smart, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Even een twee voorbeelden:
Je wilt graag meer verkeer op je website. De SMART-doelstelling kan dan zijn: het bezoekersaantal moet binnen 4 maanden met 10% (van bijvoorbeeld 2000 naar 2200) verhoogd zijn.
Of:
Je doel is om meer volgers te genereren op Instagram. De SMART-doelstelling kan dan zijn: binnen vier weken wil ik dat mijn volgers aantal met 20% (van bijvoorbeeld 10.000 naar 12.000) is gestegen.
Zonder duidelijke doelen is het niet mogelijk om je ROI (Return On Investment) optimaal te kunnen meten.
Stap 2: Voor wie?
Voordat je zomaar wat op social media plaatst, is het belangrijk dat je weet voor wie je dit doet. Wie wil je bereiken met jouw content?
Om hier een goed inzicht in te krijgen, kan je het beste gebruik maken van een buyer persona. Dit is een fictief persoon waarbij je alle eigenschappen, interesses en geografische gegevens bedenkt. Deze helpen jou met het schetsen van je ideale klant en kan je je content daarop baseren. In dit blog lees je meer over hoe je het beste een buyer persona kunt ontwikkelen.
Ook kun veel informatie over je doelgroep halen uit bijvoorbeeld vragenlijsten, interviews, rapporten en statistieken.
Stap 3: Welke platformen zet ik in voor mijn bedrijf?
Zodra je je doelgroep in kaart hebt gebracht, kan je gaan bekijken op welke platformen zij zich bevinden en welke jij dus het beste kunt inzetten. Niet iedereen zal zich op dezelfde platformen bevinden. In bijna alle gevallen zal dat betekenen dat je andere content plaatst op Instagram dan bijvoorbeeld op Facebook. Daarnaast is TikTok in de afgelopen jaren enorm gestegen. Misschien is dit wel een passend platform om te gebruiken voor jouw organisatie? Dit zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.
Om de juiste kanalen te kiezen, kan je jezelf in ieder geval een aantal vragen stellen:
- Hoe wil ik mijn doelgroep benaderen?
- Op welk platform is mijn doelgroep het meest actief?
- Welk platform heeft mijn prioriteit?
Vooral als jij net begint met social media, is de laatste vraag van belang. Je kan soms beter klein maar goed beginnen, dan je gelijk richten op té veel verschillende platformen en je uiteindelijk je gewenste doelen niet behaald. Kwaliteit over kwantiteit!
Stap 4: Hoe breng ik content over?
De volgende stap is het overbrengen van je content. In deze fase bedenk je wat je wilt posten, waar je berichten aan moeten voldoen, welke huisstijl je gaat hanteren, en welke tone-of-voice je gebruikt, dit verschilt namelijk per platform weer.
Wat hierbij belangrijk is om bij elke post een 'kernboodschap' in gedachten te houden en een vaste huisstijl te hanteren. Wat vind ik belangrijk en waar staat mijn organisatie/merk voor? Zo behoud je de continuïteit, blijf je altijd uniek en creëer je je eigen merkidentiteit. Blijf relevant voor je volgers en ga niet zomaar met alle social media trends mee. Niet alle trends passen immers bij jouw doelstellingen.
Laten we als voorbeeld Bol.com nemen:
Ze hanteren een vaste huisstijl waardoor hun merkidentiteit gelijk duidelijk wordt. Ze spelen in op het nieuws en op trends, maar blijven hier altijd hun eigen draai aan geven. Probeer dit ook bij jouw organisatie te doen.
Stap 5: Tools
Er zijn veel verschillende tools die je kunt gebruiken die je bijvoorbeeld helpen bij het inplannen van berichten, maar ook bij het creëren en ontwerpen ervan.
Een simpele beginners tool die je helpt bij het maken en ontwerpen van een trendy social media bericht is bijvoorbeeld het platform Canva. Zo beschikt Canva over verschillende lay-outs die je kunt gebruiken die voor elk kanaal al in het juiste formaat is weergegeven. Het enige wat jij hoeft te doen is er je eigen draai aan geven. Tevens kun je tegen betaling ook gebruik maken van een contentplanner en kun je je eigen merk materiaal samenstellen, zoals je logo's en merkkleuren. Die kun je dan elke keer weer gebruiken bij het ontwikkelen van een bericht om de continuïteit op je feed te bewaren en je merkidentiteit goed naar voren te laten komen.
Een andere handige social media tool is Hootsuite. Deze tool geeft je ook de mogelijkheid om alle social media berichten in te plannen zodat je er zelf bijna geen omkijken meer naar hebt. Je plant de juiste post in op een gekozen datum en tijdstip, geeft aan voor welk kanaal het bedoeld is, en Hootsuite doet de rest.
Uiteraard zijn er nog veel meer tools die je het allemaal een stuk makkelijker kunnen maken. Eén daarvan is bijvoorbeeld HubSpot. Dit is een CRM platform waar je niet alleen content kunt inplannen, maar ook over alle tools en integraties beheerst die je nodig hebt voor je website, marketing, sales en klantenservice. Lees hier meer over alle functies van HubSpot.
Stap 6: Content kalender
Naast dat je je berichten via een contentplanner inplant, is het ook erg handig om een content kalander te creëren die voor iedereen in het bedrijf beschikbaar is, vooral als er meerdere medewerkers aan de social media berichten werken. Het gebruiken van een content kalander zorgt ervoor dat je meer inzicht krijgt in wat je wilt posten en wanneer.
Content kalenders zijn er op veel manieren. Zo zijn er online verschillende lay-outs beschikbaar, maar kan je ze ook zelf maken. Om ze zelf te maken zou je gebruik kunnen maken van Google Spreadsheets of van een Excel bestand. Lees hoe je het beste een content kalender kunt opstellen en download onze gratis template.
Vervolgens zorg je ervoor dat iedereen binnen het bedrijf toegang heeft, zodat iedereen op de hoogte blijft en er ook in kan werken. Het makkelijkste is om deze bijvoorbeeld in een gedeelde Google Drive te plaatsen.
Stap 7: Statistieken monitoren
Als je begint met een social media strategie is het altijd maar de vraag of deze net zo goed gaat werken zoals jij het eerste instantie in gedachten had. Het komt namelijk vaak voor dat je achteraf weer punten moet aanscherpen- en/of aanpassen.
Daarom is het monitoren van de statistieken één van de belangrijkste stappen om te checken of je social media strategie en/of campagne echt werkt. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in welke berichten en campagnes wel of niet werken, op welk tijdstip je posts het meeste engagement genereren en krijg je inzicht in de activiteiten van je volgers.
Door inzicht te krijgen over wat er gebeurt op je pagina en wie zich daarop bevinden, kan je je berichten daarop gelijk aanpassen. Bezoeken bijvoorbeeld meer jonge mensen je pagina dan dat je in eerste instantie had gedacht? Dan zou je je strategie wellicht moeten aanpassen. Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om gebruik te maken en wellicht invloed uit te oefenen aan de hand van de statistieken.
Tip: monitor je statistieken regelmatig. Zo hoeven er telkens maar kleine aanpassingen gedaan te worden en voorkom je de grote tijdrovende veranderingen.
Een ander voordeel van het bijhouden van statistieken is dat het je inzicht geeft over hoe je bedrijfsaccount of pagina groeit, daalt of misschien wel stilstaat. Door die informatie bij te houden, kan je hier gelijk op inspelen om een daling voor te zijn. Je wilt immers altijd beweging blijven creëren.
Voor elk social media kanaal zijn er statistieken beschikbaar, alleen moet je er wel rekening mee houden dat niet alle kanalen de statistieken gratis weergeven. Hieronder vind je een voorbeeld van een aantal statistieken vanuit HubSpot:
Stap 8. Reflecteren en vooruit kijken
Blijf altijd onthouden dat je social media strategie is nooit klaar is en altijd weer veranderd. Je hebt een goede basis gelegd, maar de resultaten geven je telkens weer nieuwe inzichten. Hierdoor kun je reflecteren op de afgelopen periode. Heb je te weinig gepost? Of juist te veel en werd het een overkill? Heb je je SMART-doelstellingen behaald binnen de vooraf bepaalde tijd? Waarom heb je ze bijvoorbeeld niet gehaald en hoe ga je ervoor zorgen dat je in de volgende periode wél je doelen gaat behalen? Blijf kritisch en geef het tijd!
Hulp nodig?
Het succesvol opzetten van een social media strategie kan nogal een werkje zijn. Mocht je dit nou willen voor jouw organisatie? Dan kunnen wij je daar natuurlijk mee helpen. Neem gerust contact met ons op om samen te kijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.