Wat is een call-to-action?
Een call-to-action (ofwel CTA) stuurt een websitebezoeker verder naar het einddoel. In veel gevallen spreekt men van een “knop” of “tekstlink”, die bezoekers instrueert en motiveert om tot actie over te gaan. Denk aan het kopen van een product, het aanvragen of delen van informatie of het bellen met een organisatie.
Binnen inbound marketing worden call-to-actions met name gebruikt om bezoekers het conversiepad in te sturen. Het succes van CTA's wordt medebepalend door:
- Design - laat de call-to-action voldoende opvallen
- Actie - nodig uit om door te klikken op de call to action
- Locatie - zet de call-to-action op een logische plek
- Waarde - maak duidelijk wat bezoekers krijgen als ze verder gaan
- Test en verbeter - verhoog het doorklikratio (CTR) met optimaliseren
Wil je meer weten over een goede contentstrategie en inbound marketing? Wij hebben een complete gids over inbound marketing voor je klaarstaan! Download hem gratis.
Laat de call-to-action opvallen
57% van de mannen kiest de kleur blauw als favoriet. Is het dan verstandig om alle call-to-actions blauw te maken als jouw doelgroep grotendeels uit mannen bestaat? Nee, want misschien is een gele kleur effectiever omdat deze vanwege het contrast zichtbaarder is op een pagina.
Uit praktijk blijkt dat groene en oranje buttons het beste presteren. Maar uiteindelijk bepaalt het design van de CTA of deze voldoende opvalt. Zorg in elk geval voor voldoende kleurcontrast, van zowel de achtergrondkleur en de tekst van de CTA als de pagina waarop de CTA zich bevindt. De kleur van een CTA kan dus afwijken van de huisstijl van de website.
Zeker weten dat de kleuren voldoende contrasterend zijn? Maak dan gebruik van tools, zoals deze contrast checker.
Mocht je gebruikmaken van een button, laat het dan duidelijk een button zijn. Buttons hebben veelal een rechthoekige vorm (met eventueel afgeronde hoeken). Daarnaast heeft de rand van een button een contrasterende kleur om de grens tussen de button en de pagina te verduidelijken.
Nodig uit om te klikken
Het doel van de tekst is om de bezoeker iets te laten doen. Je wilt de bezoeker aansporen en het gedrag beïnvloeden om tot een bepaalde actie over te gaan. Het fenomeen “klik hier” is dan ook passé. Het zegt namelijk niets met wat je kunt verwachten en geeft ook geen gevoel van zekerheid.
Vanuit de eerste persoon
Uit een onderzoek blijkt dat de manier van aanspreken effect heeft op het doorklikratio van de call-to-action. Je kunt schrijven vanuit de tweede persoon “Schrijf je in” of in de eerste persoon, zoals “Schrijf mij in”. Het schrijven vanuit de eerste persoon heeft een positieve invloed op het doorklikratio.
Het onderstaand call-to-action voorbeeld laat een hogere doorklikratio zien doordat het in de eerste persoon is geschreven.
Activeren met werkwoorden
Activeren doe je met werkwoorden in de knop. Denk bijvoorbeeld aan werkwoorden zoals inschrijven, aanvragen, downloaden, starten en doen. De woorden nodigen uit om tot een bepaalde actie over te gaan. Denk aan het aanvragen van meer informatie of het inschrijven voor een seminar.
Dit voorbeeld van een call-to-action toont aan dat actievere teksten een hoger CTR genereren.
Power words
Power words zijn woorden die lezers extra aanspreken en 'een duwtje in de rug geven' om actie te ondernemen. Power words overtuigen de bezoeker om door te klikken. De woorden roepen een bepaalde emotie bij mensen op zoals schaarste (angst om er te laat bij te zijn) of nieuwsgierigheid (dat ziet er interessant uit).
Voorbeelden van power words die je kunt gebruiken, zijn:
- gratis
- per direct
- gegarandeerd
- uitverkoop
- best verkopende
- exclusief
- effectief
- ultiem
- tips
- resultaten
- oplossing
Kies een goede locatie voor je CTA
De locatie van de call-to-action bepaalt hoe vaak er uiteindelijk wordt doorgeklikt en daarmee het succes. Bij het ontwerpen of plaatsen van de knoppen zijn er richtlijnen waar je rekening mee kunt houden.
Boven de vouw
Zet de call-to-action boven de vouw in de browserscherm zodat gebruikers hem niet missen. Op een landingspagina is het essentieel om de belangrijkste informatie boven de vouw te plaatsen - dus ook de CTA. Mits de content van de landingspagina zich ertoe leent.
Natuurlijke flow
De beste plek van een call-to-action zit in de natuurlijke flow van de lezer. In westerse landen is deze flow van boven naar beneden en van links naar rechts. Call-to-actions werken dan ook beter als ze geplaatst worden aan de onderkant of rechterkant van de content.
Voorkom te allen tijde dat bezoekers moeten terug scrollen om te klikken op de CTA. Plaats CTA's op plekken die de user experience ten goede komen. Het plaatsen van een knop aan de linker- of bovenkant van de content van de product informatie behaalt hoogstwaarschijnlijk minder goede resultaten. Mensen willen namelijk eerst de productinformatie lezen vóórdat ze productinformatie downloaden.
Geef bezoekers wat ze verwachten
Wat we niet willen is irritatie creëren bij bezoekers die op het punt staan om te converteren. De call-to-action is de aanzet om de bezoeker het conversiepad in te krijgen. Als er bij deze eerste stap al misvattingen zijn, dan is de kans op converteren kleiner.
De juist type conversie
Het is van belang het juiste type conversie op de pagina's te plaatsen om de bezoeker verder in de buyer journey te leiden. Denk er daarom ook aan om ze niet af te leiden met, op dat moment, irrelevante call to actions.
Bedenk goed wat de beste volgende stap is voor de bezoeker van een bepaalde pagina.
Als bezoeker van een productpagina wil je niet lastig gevallen worden met de mogelijkheid om je in te schrijven op de nieuwsbrief. Ben je echter een blog aan het lezen? Dan heb je een andere informatiebehoefte. Het inschrijven op de nieuwsbrief - omdat je graag op de hoogte gehouden wilt worden - is dan wel een goede conversie. Of bijvoorbeeld het downloaden van een e-book dat aansluit op dat wat je leest.
Omschrijf wat de bezoeker krijgt
Beschrijf duidelijk in de call-to-action wat de bezoeker kan verwachten als hij doorgeklikt. Daarom moet de CTA makkelijk te begrijpen en duidelijk zijn.
Wat kunnen gebruikers verwachten van een knop met de tekst “meer informatie”?
- Je gaat naar een vervolgpagina met meer informatie over het product.
- Je gaat naar een contactpagina om je gegevens achter te laten zodat je wordt gebeld.
- Je scrollt automatisch naar beneden voor specificaties over de product/dienst.
Er zijn dus al drie mogelijke situaties te bedenken. Maak daarom de tekst van een button scherper zodat deze beter aansluit bij de verwachting.
Stel, je hebt als doel op een productpagina...
- ... dat er contact wordt opgenomen middels een formulier. De call-to-action knop kan dan “Neem contact met mij op” zijn.
- ... dat er een productleaflet wordt aangevraagd. Qua content kun je dan denken aan “Vraag de gratis productleaflet aan”.
Test en verbeter je resultaten
Één keer een call-to-action gemaakt, betekent niet dat je klaar bent! Test eens in de zoveel tijd om te zien of je een hogere click-through-rate of conversies kunt genereren. Bijvoorbeeld via A/B testing in tools zoals VWO, Hotjar of in HubSpot.
Test elke keer kleine onderdelen in je call-to-action. Bijvoorbeeld de tekst, de kleur, de plaatsing of de afbeelding. Het gaat bij testen niet per definitie om het verhogen van de resultaten, maar om ervan te leren. Een test waaruit blijkt dat de CTA 50% minder conversies oplevert, is nog steeds een geslaagde test.