Van handmatige tot automatische leadopvolging
Er zijn een tal van mogelijkheden om leads op te volgen.
Vaak worden deze in het begin handmatig opgevolgd door het salesteam,
zoals CareerAdvisor ook eerder deed. Maar wat doe je als het aantal leads te
groot wordt voor deze aanpak? Het antwoord daarop is vrij simpel:
automatiseren.
Dankzij automatiseringen is CareerAdvisor in staat om grote hoeveelheden leads op te volgen in een korter tijdsbestek. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe we de leadgeneratie hebben geautomatiseerd vertellen we je hieronder.
Battle Tactics:
-
-
- Marketing Strategy
- Search Engine Optimization
- Search Engine Advertising
- Content Marketing
- Social Media Marketing
- Marketing Automation
- Website Migratie
- Data & Intelligence
- Supportive Rebranding
-
Meet the warrior: CareerAdvisor
CareerAdvisor is een arbeidsbemiddelingsbureau dat ondersteuning biedt bij het vinden van nieuwe werkuitdagingen, re-integreren na uitval en persoonlijke ontwikkeling. Hierbij legt CareerAdvisor de nadruk op goed werkgeverschap en werkgeluk. Ze streven ernaar om mensen aan een baan te helpen waarin iemand zich gelukkig voelt en succesvol kan zijn. Zo geeft het continu groeiende team van zelfstandig coaches loopbaanadviezen en vinden ze voor ruim 90% van de werkzoekenden een nieuwe passie.
Tijdens onze jarenlange samenwerking hebben we voor CareerAdvisor verschillende projecten uitgevoerd. Zo hebben we onder andere online verkeer gestimuleerd door zoekadvertenties te implementeren en het publiceren van relevante content. Ook hebben we het domein verstevigd door middel van optimalisaties, backlinking en doorontwikkelingen. Hierbij is er in de tussentijd nog een transitie gemaakt van WordPress naar het HubSpot CMS, met directe ondersteuning van ons team bij het ontwikkel- en migratietraject.
De uitdaging
Aan de start van onze samenwerking hebben we veel middelen gecreëerd waarmee leads worden gegenereerd. Denk hierbij aan een brochure, een eBook en een vrijblijvend intake-gesprek. Zo is CareerAdvisor van 1 contactformulier naar meer dan 50 formulieren gegroeid in de span van 3 jaar. Dit was mogelijk door de upgrade van het HubSpot Starter Pakket naar de HubSpot Marketing Pro Hub.
Zodra een website gebruiker een van de eerder genoemde middelen aanvraagt door zijn of haar gegevens achter te laten, dan komen deze gebruikers als leads in het HubSpot CRM terecht. Vervolgens dienden deze leads handmatig opgevolgd te worden. Dat werd een behoorlijke klus.
''Binnen twee jaar 86% meer leads met 100% opvolging''
Doordat CareerAdvisor groeide, ontstond er een nieuwe uitdaging. De overvloed aan leads leidde tot een gebrek aan tijd en was daarnaast foutgevoelig. Er werd nog wel eens een lead vergeten (of twee). Het werd daarom tijd voor een nieuwe en betere aanpak. In 2023 zijn we gestart met het opzetten en uitbreiden van automatiseringen voor hun lead nurturing.
De weg naar digitale overwinning
1. Startpunt bepalen
Voordat we konden starten met het automatiseren van de leadopvolging, hebben we eerst de huidige situatie in kaart gebracht. In de loop der tijd zijn er veel verschillende soorten formulieren bij gekomen. Denk aan brochures, checklists en eBooks. Maar ook aanvragen voor trainingen, intakegesprekken en offertes. Er is zorgvuldig gekeken naar de verschillende formulieren en voor ieder formulier is een strategisch vervolg uitgedacht.
2. Het bouwen van vertrouwen
Onze experts hebben verschillende workflows aangemaakt per formulier. Dit zijn automatische processen die in gang worden gezet wanneer een formulier is ingevuld. Bijvoorbeeld geautomatiseerde e-mails op basis van de inbound marketing methode.
In deze geautomatiseerde mails delen we belangrijke informatie voor potentiële klanten. Dat kunnen blogs zijn, maar ook (andere) e-books of reviews van bestaande klanten. Op deze manier proberen we mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van een nieuwe baan, bijvoorbeeld door ontslag, verder te helpen bij het vinden van een passende oplossing voor hun probleem.
Dit bespaarde het sales-team direct een hoop werk. Op deze manier bouw je namelijk al een relatie op met de potentiële klant, zonder ze zelf gesproken te hebben.
3. Verdere opvolging
Door het nieuwe pakket binnen HubSpot waren we ook in staat om automatische deals te implementeren. Deals binnen HubSpot zijn als het ware de kansen voor sales. Door binnenkomende leads automatisch de ‘deal’ status te geven, worden ze direct gespot door het sales-team. Ook hebben we dit uitgebreid door automatisch taken te koppelen en verantwoordelijkheden te verdelen. Zo valt geen enkele lead meer buiten het zicht.
Binnen deze omgeving hebben we direct de gemiddelde omzetwaarde van een lead-categorie geautomatiseerd. Dit draagt bij aan de verbetering van het zicht op de salesfunnel en wat er precies (aan omzetwaarde) in de pijplijn zit. Tevens heeft CareerAdvisor hierdoor ook inzicht in het doorstroompercentage van lead naar klant.
4. Campagnes
Met de HubSpot Marketing Hub konden er ook campagnes opgezet worden voor de verschillende formulieren. Zo hebben we een verzameling van middelen gekoppeld aan één onderwerp.
Als voorbeeld, één van CareerAdvisor’s diensten is een outplacementtraject. Bij het maken van deze campagne hebben we de verschillende blogs, websitepagina's, formulieren en hun workflows die refereren naar dit onderwerp aan elkaar gekoppeld. Zo heeft CareerAdvisor inzicht in de opbrengsten van die specifieke categorie.
5. Continue doorontwikkeling
Doordat alles op een strategische wijze is geïmplementeerd, hebben we CareerAdvisor in staat gesteld om een conversie terug te leiden naar een specifiek websitebezoek. Hierdoor weten ze haarfijn welke categorieën het beste presteren en welke nog ruimte hebben voor verbetering.
Hierdoor kunnen ze datagedreven beslissingen maken met betrekking tot investeringen, maar ook verdere uitbreidingen van topics-clusters.
Resultaten
automation
Tijdsbesparing
Warme leads door lead nurturing
100% opvolging van leads
Reductie van menselijke fout
Datagedreven beslissingen
"Automatische opvolging heeft ons veel tijd opgeleverd"
Tejo Spiegelenberg
Eigenaar CareerAdvisor
"Over de samenwerking met Webiteers zijn wij zeer tevreden. Ze zijn een betrouwbare en professionele partner die altijd bereid is om te sparren en mee te denken om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Dit vraagstuk is daar een voorbeeld van.
Het aantal leads is in de afgelopen jaren flink gegroeid en we hebben dit altijd handmatig opgevolgd. Op den duur merkten we dat dit voor hoge werkbelasting zorgde en dat we kwalitatief niet goed genoeg konden opvolgen. Het automatisch opvolgen van leads heeft hierin uitkomst geboden. We kunnen nu gericht opvolgen om onze tijd en energie zo goed mogelijk te besteden.
Webiteers is een echte expert in haar vakgebied. Het team heeft veel kennis en ervaring en weet deze goed in te zetten om onze online positie verder te verbeteren. Ook zijn ze altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en weten ze deze te vertalen naar praktische oplossingen voor onze organisatie".
Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?
OPPORTUNITIES
Zit je met een digitaal vraagstuk op commercieel gebied en wil je graag een keer van gedachten wisselen? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.