Mensen zijn ‘moe’ van de traditionele marketingvormen en vermijden reclame waar zij nooit om hebben gevraagd. Uit onderzoek blijkt dat 45% van alle e-mails nooit wordt geopend en maar liefst 200 miljoen mensen staan ingeschreven stonden bij een bel-me-niet register. Ongeveer 85% van de mensen zapt verder of spoelt door bij het zien van reclame op televisie. En met alle beschikbare adblockers is het minder aantrekkelijk om een display campagne te starten.
Het gedrag van consumenten verandert. Zij willen geen ongevraagde verkooppraatjes horen, maar advies op het moment dat ze erom vragen en hulp met producten of diensten die problemen oplossen. Push marketing (outbound marketing) maakt plaats voor pull marketing (inbound marketing). Maar wat is nu het exacte verschil tussen inbound vs outbound marketing?
Direct meer weten over inbound marketing? Download dan gratis ons complete gids over Inbound Marketing.
Wat is inbound marketing ook al weer?
Misschien heb je al gelezen wat inbound marketing is, maar wij zetten het nog een keer op een rij:
'Inbound marketing legt de focus op de creatie van kwalitatieve content die waardevol is voor de (potentiële) klant. De content wordt afgestemd op de interesses en behoefte(n) van de doelgroep waardoor de juiste bezoekers naar de website worden getrokken die mogelijk converteren naar kwalitatieve leads.'
Maar hoe verschillen inbound marketing en outbound marketing van elkaar? En moet je outbound helemaal uitsluiten in de marketingstrategie? Voor wij antwoorden geven op deze vragen, leggen wij eerst uit wat outbound marketing inhoudt.
>> Inbound Marketing & HubSpot's Flywheel
Wat is outbound marketing?
Outbound marketing is een ‘traditionele’ marketingvorm die wij al ons hele leven kennen: denk aan de commercials op radio, televisie en in kranten en tijdschriften. Maar ook aan moderne varianten zoals e-mailcampagnes en banneradvertenties.
Vroeger kreeg de organisatie met het hardst schreeuwende of meest aanstootgevende reclamespotje de meeste aandacht. Nu gaat het erom wie het meeste geld neerlegt voor de meest prominente plek (online en ook analoog). Met outbound marketing ‘koop’ je in feite de aandacht van de doelgroep door de boodschap te pushen via betaalde mediakanalen.
Met de komst van het internet verloor men door de jaren heen het vertrouwen en daarmee de aandacht in traditionele marketing. Er vindt een verschuiving plaats waarbij consumenten zelf op onderzoek uitgaan op hun laptop, tablet of smartphone.
Consumenten bepalen aan de hand van onder andere…
- de informatie die zij (online) kunnen vinden,
- de reviews die zij lezen,
- de prijzen die zij vergelijken,
- en het vertrouwen die zij hebben (gekregen) in een merk of organisatie
… welke producten en/of diensten het meest geschikt zijn.
Inbound vs Outbound
Om een duidelijker beeld te geven van de verschillen tussen inbound marketing vs outbound marketing beschrijven wij hieronder vier verschuivingen.
1. Van opdringen naar (aan)vragen
Bij outbound marketing worden advertenties vertoond wanneer er niet om wordt gevraagd. Banneradvertenties staan bijvoorbeeld op drukbezochte websites in de hoop dat de juiste mensen worden bereikt. Met andere woorden: je zoekt naar een naald in een hooiberg. Vaak is de conclusie dat de campagne veel geld kost maar niet het gewenste resultaat levert.
Bij inbound marketing wordt enkel gebruik gemaakt van kanalen waar mensen toestemming voor hebben gegeven. Denk aan het lezen van een blog, het downloaden van een e-book of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Daarnaast geef je antwoorden op vragen van (potentiële) klanten en ben je zichtbaar op het moment dat zij er behoefte aan hebben.
2. Van gesloten naar transparant
Het doel van outbound marketing is om op te vallen. Dat is lastig met weinig advertentieruimte en een beperkt budget – denk bijvoorbeeld aan een advertentie in een krant of een commercial van een paar seconden op de radio. Daarom trachten de meeste adverteerders om de boodschap af te stemmen op het (enorme) publiek. Aan de hand van een paar positieve punten moet de ontvanger al kiezen of het product of de dienst geschikt voor hem is…
Met inbound marketing is de boodschap specifiek én bruikbaar voor de lezer. Het wordt niet opgedrongen. De ontvanger krijgt de content op een overzichtelijke manier gepresenteerd en kan het lezen of bekijken wanneer het hem uitkomt. De content is van hoge kwaliteit, geeft antwoord op de vraag en zorgt voor verbinding met het merk of de organisatie.
3. Van paid naar owned
Met outbound marketing betaal je altijd voor de verspreiding van jouw boodschap. Hoe groter het mediabudget, hoe groter het bereik en daarmee het (mogelijke) succes. Toch is het geen garantie voor succes. Het kan namelijk gebeuren dat de campagne niet aanslaat en het enkel geld kost.
Je beheert de verspreiding van de content zelf met inbound marketing. Stimuleer de inschrijvingen voor een e-maillijst, verbeter de posities van belangrijke zoekwoorden en werk aan de netwerken van je sociale mediakanalen.
4. Van onmeetbaar naar kwalitatieve statistieken
Hebben klanten daadwerkelijk de commercial gezien of via een banneradvertentie in contact gekomen met het merk? Het succes van traditionele campagnes (zoals televisie- en radiocommercials) is lastig te meten. De exacte bijdrage kun je eigenlijk niet in kaart brengen.
Met onder andere Google Analytics of de inzet van marketing automation tools zoals HubSpot zie je precies wat jouw inbound marketing strategie oplevert. Je krijgt onder andere inzicht in:
- welke content de meeste websitebezoekers genereert,
- welk premium content offer het meest wordt gedownload (en daarmee de meeste leads realiseert)
- en op welk punt leads overgaan tot aanschaf.
Levert jouw website niet de gewenste resultaten op? Dat kan hiermee te maken hebben >>>
Moet je outbound marketing helemaal uitsluiten?
Dat inbound marketing een goede manier is om je marketingstrategie vorm te geven, wil nog niet zeggen dat outbound helemaal uitgesloten moet worden.
- Voor de realisatie van doelen op korte termijn is outbound marketing uitermate geschikt. Denk bijvoorbeeld aan kortlopende actieperiodes zoals een zomersale. Met outbound betaal je voor wat je wilt bereiken – zoals advertentieruimte op Google. Ook kun je testen welk kanaal de beste resultaten behaalt voor jouw organisatie. Genereer je geen enkele lead via LinkedIn advertenties? Dan weet je dat alvast voor een volgende campagne.
- Ook versterkt outbound de inbound marketing strategie. Denk bijvoorbeeld aan een remarketing campagne, waarin je mensen benaderd die al eerder interesse toonden zijn in jouw content.
- Bekend maakt bemind. Dat geldt ook outbound marketing met zijn traditionele kanalen. Daarnaast heeft ook deze marketingvorm ontwikkelingen en verbeteringen doorgemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de pakkende televisiereclames van Centraal Beheer Achmea.
Maak alvast kennis met inbound marketing
Meer weten over inbound marketing? Download dan gratis ons complete gids over Inbound Marketing.