On page SEO en inzichten uit Google Search (Console): hoe werkt dit precies?

Wat is er nodig om meer zichtbaarheid te creëren met bestaande pagina's? Dit is een belangrijke vraag, maar is niet altijd eenvoudig te beantwoorden. Met het toepassen van on page SEO is hierin vaak de eerste slag te slaan. 

Dit blog gaat verder in op de on page SEO factoren en de inzichten die Google Search Console en de SERP je hierbij kunnen geven en geeft je hopelijk wat richting in het uitgebreide woud van SEO.

Liever direct ondersteuning bij het optimaliseren van je website? Samen kijken we graag naar jouw situatie en zoeken we naar de beste oplossing voor jouw bedrijf. 

Adviesgesprek aanvragen

Wat is on page SEO?

On page SEO heeft betrekking tot de SEO elementen die zich op de pagina bevinden en ook vaak per pagina te beheren zijn. Op deze optimalisaties heb je zelf de meeste invloed, aangezien aanpassingen vaak snel vanuit het CMS door te voeren zijn.

Verschil on page en off page

Hier ligt ook direct het verschil ten opzichte van off page SEO.

Off page SEO heeft betrekking tot elementen die zich buiten de website/pagina bevinden en waarop je minder directe invloed hebt. Denk hierbij aan externe links en vermeldingen. 

Nog niet bekend met SEO? Lees dan eerst het volgende blog: Wat is SEO en SEA? Uitleg en voorbeelden

Aan de slag met on page SEO en Google Search Console

Google Search Console (GSC) is het platform voor webmasters voor inzichten in de organische resultaten van jouw website. In GSC kun je onder andere zien welke pagina’s zijn geïndexeerd, hoeveel vertoningen deze genereren, op welke zoekwoorden je gevonden wordt, hoe hoog de CTR is en welke posities je behaald.

Deze informatie is belangrijk bij on page SEO. Je wilt namelijk bestaande resultaten niet om zeep helpen, maar ook weten waar de quick-wins liggen.

Korte analyse GSC

Om je op gang te helpen met het optimaliseren van je pagina, doorlopen we kort enkele stappen in Google Search Console. Het is handig dat je hierbij ingelogd bent en navigeert naar het prestatierapport. Klik hiervoor aan de linkerkant op Prestaties.

Paginafilter toevoegen

Voer de pagina in die je wilt optimaliseren onder + Nieuw > Pagina… > Exacte URL.
Het is goed om ook een land-filter toe te voegen om wat gerichtere resultaten te krijgen.

on-page-seo-prestaties-filter-gsc

Bekijk de afbeelding

Je ziet nu bij Zoekopdrachten een overzicht van de zoekopdrachten waarop de pagina gevonden wordt. Sorteer hier op aantal vertoningen of klikken om te zien welke zoekopdracht momenteel het meeste oplevert.

Staat het zoekwoord waarvoor de pagina is geschreven ertussen? Welke zoekwoorden krijgen nog meer vertoningen? Zijn deze interessant om de pagina voor te optimaliseren?

Je kunt (eventueel) de zoekopdrachten exporteren en met bijvoorbeeld Google zoekwoordplanner het bijbehorende zoekvolume bekijken. Voeg relevante zoekwoorden met (veel) volume toe aan de pagina om de prestaties van deze zoekwoorden te verbeteren of creëer indien nodig een nieuwe pagina.

Het kan ook zijn dat de pagina momenteel gericht is op een bepaald zoekwoord, maar een ander zoekwoord – bijvoorbeeld een synoniem - qua volume en relevantie interessanter is. Kies er dan voor om de pagina op dit woord te richten door het huidige zoekwoord te vervangen in belangrijke elementen zoals de titel.

Welke zoektermen staan op pagina 2?

Door te filteren op positie (klik hiervoor eerst het positie-blok bovenaan de grafiek aan) kun je onder andere zien welke zoekwoorden gemiddeld op pagina twee van de SERP staan . Klik hiervoor rechts op het Filtericoon > Positie > Groter dan.. > 10.

Het verhogen van de zichtbaarheid op de getoonde zoekwoorden zijn vaak quick-wins en soms is een kleine aanpassing, bijvoorbeeld het toevoegen van het zoekwoord aan een tussenkop, al voldoende om naar de eerste pagina te verschuiven. Hierdoor stijgt het aantal vertoningen vaak aanzienlijk, doordat pagina 2 zelden wordt bekeken.

Kijk hierbij ook in de grafiek naar de laatste paar dagen; misschien staat de pagina al in de top 10.

on-page-seo-filter-positie-gsc

Bekijk de afbeelding

Klikken op zoekwoord – Paginafilter verwijderen

Klik voor verdere inzichten vervolgens het zoekwoord aan waarop je de pagina richt en verwijder het filter voor de pagina. Nu is onder het tabblad ‘Pagina’s’ te zien of er meerdere pagina’s worden vertoond op het zoekwoord. Goed om vanaf deze pagina’s ook een interne link te plaatsen naar de pagina die je optimaliseert. Daarnaast moet worden beoordeeld of er geen sprake is van duplicate content, dit kan namelijk voor kannibalisatie zorgen.

On page SEO factoren

On page SEO kent verschillende factoren waarnaar gekeken moet worden. Dit zijn onder andere:

  1. Zoekwoorden
  2. Paginatitel
  3. Tussenkoppen
  4. Alinea’s
  5. Content
  6. SERP
  7. Meta-description
  8. Interne links
  9. Laadtijd
  10. Afbeeldingen

On page zoekwoorden

Zoekwoorden zijn (één van) de meest belangrijke onderdelen van on page SEO en het vertrekpunt van de optimalisatie. Op basis van zoekwoordonderzoek worden zoekwoorden geselecteerd waarvoor vervolgens nieuwe pagina’s worden gecreëerd of bestaande pagina’s worden geoptimaliseerd. Zoekwoorden waarop de pagina momenteel gevonden wordt zijn ook te zien in Google Search Console.

Als zoekwoorden interessant zijn (bijvoorbeeld als ze een hoog zoekvolume hebben en/of commercieel interessant zijn) dan moet je pagina’s hiervoor optimaliseren. Dit doe je onder andere door de zoekwoorden te verwerken in de titel en in andere elementen on page.

Optimaliseer de paginatitel

De paginatitel is een belangrijk element dat de inhoud van de pagina aangeeft en de zoeker in de SERP moet verleiden om door te klikken. Ondanks dat de daadwerkelijke title-tag door Google steeds minder vaak wordt gebruikt, wordt aan deze titel nog wel relatief veel SEO waarde gehecht.

Een wijziging van de titel kan zomaar betekenen dat je pagina een aantal plekken in de SERP verplaatst. Omhoog óf omlaag. Probeer de titel niet langer te maken dan 55-60 tekens en plaats het zoekwoord het liefst zo ver mogelijk vooraan.

Maak gebruik van tussenkoppen

Tussenkoppen zorgen voor een goede leesbaarheid van de teksten en bieden de mogelijkheid extra nadruk op onderwerpen te leggen. Het is goed om het zoekwoord hierin nog op te nemen. Ook zoekopdrachten relevant aan het hoofd-zoekwoord zijn geschikt als tussenkop, bijvoorbeeld een vraag uit de ‘Mensen vragen ook’ sectie.

Denk bij het gebruik van tussenkoppen aan een juiste, logische headerstructuur. Gebruik één H1, gevolgd door een H2 en vervolgens een H3. Het is mogelijk meerdere H2 en H3 koppen te gebruiken en H2 en H3 koppen mogen meerdere keren achter elkaar geplaatst worden, bijvoorbeeld H1, H2, H2, H3, H2. Zolang de volgorde maar logisch is. Dus niet: H1, H3, H2, H3.

Zorg voor korte alinea’s

Naast het gebruik van tussenkoppen is het ook goed om korte alinea’s te schrijven om de leesbaarheid te vergroten. Bezoekers van de pagina worden hierdoor minder snel ontmoedigd om de tekst te lezen, waardoor de ‘dwell time’ mogelijk wordt verhoogd. De dwell time is de tijd die een bezoeker op de pagina doorbrengt voordat hij terugkeert naar de SERP. Dit is mogelijk een factor dat invloed heeft op de organische prestaties.

Schrijf unieke en gerichte content

De content vormt waarschijnlijk het grootste gedeelte van de pagina en moet onder andere worden gecontroleerd op volledigheid. Is er een gat aanwezig tussen de content op de pagina en de informatiebehoefte van de zoeker?

Bied de lezer unieke waarde

Het is belangrijk om een unieke waarde te bieden aan de bezoekers van je pagina. Dit verhoogt de kans op een goede indexatie in de zoekmachines. Op het moment dat er een concurrerende pagina is dat precies dezelfde content laat zien, bestaat de mogelijkheid dat één van beide niet wordt geïndexeerd of geen goede positie krijgt.

Zorg er dus voor dat je content uniek is en toegevoegde waarde biedt, bijvoorbeeld door onderzoeksresultaten te vermelden, een verhelderende afbeelding toe te voegen of net iets dieper op het onderwerp in te gaan. Bedenk hierbij goed welke informatiebehoefte er is bij de zoeker.

SERP beoordelen

Optimaliseren van de content bestaat dus niet alleen uit het verwerken van zoekwoorden in de teksten. Ook moet de content overeenkomen met de intentie van de zoeker. Waar in de buyer journey bevindt zich de zoeker en sluit de indeling van de content hier op aan? Is bijvoorbeeld een top X de meest geschikte vorm of toch een checklist? Moet het een blog zijn of een sales-pagina?

Bekijk de top 10 resultaten in de SERP om een idee te krijgen van de intentie van de zoeker en de inhoud van de pagina’s. Welke informatie wordt getoond? Welke content komt met elkaar overeen? Is dit bij jouw pagina nog onbehandeld? 

Incognito zoeken

Door incognito te zoeken krijg je de minst gepersonaliseerde zoekresultaten. Er wordt dan niet of minder gebruik gemaakt van de locatie waarop je je bevindt en de eerder bezochte websites. De resultaten geven dan een beter beeld van de situatie.

Hulpmiddelen in de SERP voor on page SEO

De SERP is altijd in ontwikkeling en geeft de zoeker steeds meer informatie dat relevant is aan de zoekopdracht. Deze informatie kun je goed gebruiken bij het optimaliseren van je pagina's.

Er staan verschillende fragmenten tussen de zoekresultaten, zoals:

  • Mensen vragen ook
  • Gerelateerde zoekopdrachten
  • Mensen zochten ook naar
  • Afbeeldingen/video’s

Mensen vragen ook

De vragen en informatie onder het ‘Mensen vragen ook’ fragment zijn relevant aan het onderwerp en geven inzicht in de informatiebehoefte.

Worden deze vragen op jouw pagina of op jouw website al behandeld? Zo ja, zorg ervoor dat er interne links naartoe worden gelegd. Zo nee, creëer dan content dat antwoord geeft op deze vragen en voeg ze toe op de pagina of creëer een nieuwe pagina en zorg voor goede interne linking.

on-page-seo-mensen-vragen-ook

Gerelateerde zoekopdrachten

Bekijk ook de gerelateerde zoekopdrachten om te zien of hier onderwerpen en/of vragen tussen zitten die door jou nog niet worden behandeld. De zoekopdrachten onder het ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ fragment zijn relevant aan het onderwerp en geven inzicht in de verdere informatiebehoefte.

Worden deze zoekopdrachten op jouw pagina of op jouw website al behandeld? Zo ja, zorg ervoor dat er interne links naartoe worden gelegd. Zo nee, creëer dan content dat deze zoekwoorden bevat en voeg ze toe op de pagina. Op die manier zorg je ervoor dat de zoeker op jouw pagina’s de meeste informatie kan vinden, zonder weer terug te keren naar de SERP. De relevantie van jouw pagina’s wordt daarmee verhoogd.

on-page-seo-gerelateerde-zoekopdrachten

Mensen zochten ook naar

Het ‘Mensen zochten ook naar’ fragment wordt getoond op het moment dat de zoeker terugkeert naar de SERP na het klikken op een resultaat. Het terugkeren betekent hoogstwaarschijnlijk dat de bezochte pagina niet de gewenste informatie bevat. Door suggesties te tonen onder het bezochte resultaat kan de zoekopdracht verder worden gespecificeerd. De informatie uit dit fragment valt in hetzelfde straatje als de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’.

on-page-seo-mensen-zochten-ook-naar

Afbeeldingen/video’s

Google toont ook afbeeldingen of video’s als het denkt dat de zoeker hiermee beter geholpen is. Mochten er bij een zoekopdracht afbeeldingen getoond worden, dan is het goed om ook één of meerdere afbeeldingen te plaatsen op je pagina. Deze moeten dan wel relevant zijn aan de zoekopdracht. Hetzelfde geldt voor video’s.

Voorbeeld: afbeeldingen van een funnel bij zoekopdracht 'inbound marketing funnel'.

on-page-seo-inbound-marketing-funnel-afbeelding

Andere on page SEO aandachtspunten

FAQ gestructureerde data op de pagina

Op het moment dat je veelgestelde vragen op de pagina behandelt kun je gebruik maken van FAQ gestructureerde data van Schema.org. Hiermee heb je kans op een uitgebreide weergave in de SERP onder jouw snippet. Dit verhoogt de zichtbaarheid en vaak ook de CTR van jouw pagina. De vragen uit het ‘Mensen vragen ook’ fragment zijn vaak geschikt om op te nemen.

Met behulp van een online markup generator kun je eenvoudig gestructureerde data maken in de vorm van JSON-LD. Deze code moet je in de paginabron zetten.

Meta-description

De meta-description heeft niet de grootste impact kijkend naar de indexatie en posities van een pagina. Wel is het wijs om hier ook het zoekwoord aan toe te voegen om de relevantie in de SERP te verhogen. Zorg ervoor dat de meta-description een pakkende tekst is dat de lezer overtuigt om door te klikken naar je pagina.

Plaatsen van interne Links

Zijn er interne links van en naar de pagina? Interne links bieden lezers van de content de mogelijkheid om extra informatie te nuttigen dat relevant is aan het onderwerp.

Daarnaast zorgen interne links voor een verdere verdeling van de paginawaarde en een verhoogde vindbaarheid van de gelinkte pagina’s. Ook pagina’s waarop uitgaande links staan krijgen een hogere waarde.

Optimaliseer de laadtijd

Een snelle laadtijd van de pagina is essentieel voor een goede gebruikerservaring en wordt (daardoor) ook een steeds belangrijkere factor bij zoekmachineoptimalisatie. In 2021 is Google begonnen met het uitrollen van een update waarmee ze nog meer waarde hechten aan zogenoemde Web Vitals.

Deze Web Vitals bestaan onder andere uit:

  • Largest Contentful Paint: dit meet de laadprestatie;
  • First Input Delay: dit meet de interactiviteit van de pagina;
  • Cumulative Layout Shift: dit meet de visuele stabiliteit.

Het optimaliseren van deze statistieken heeft iets meer betrekking tot het technische aspect en zijn voor een snelle on page optimalisatie niet het meest eenvoudig op te pakken.

Optimaliseer de afbeeldingen

Elementen die iets eenvoudiger zijn om aan te pakken zijn de afbeeldingen die op de pagina staan. Niet geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen een negatieve invloed hebben op de laadsnelheid van de pagina.

Zorg er daarom voor dat een afbeelding niet groter is dan nodig voor de ruimte waar deze in komt te staan. Plaats dus geen afbeelding van 2000 x 500 pixels in een ruimte van maximaal 750 pixels breed.

Door de afbeeldingen daarnaast te comprimeren met bijvoorbeeld een plugin of een tool zoals Squoosh bespaar je nog meer data en verbeter je de laadtijd van de pagina. Idealiter is een afbeelding niet groter dan 100kB. Veel afbeeldingen zijn ook met 30kB nog prima inzetbaar.

Naast de optimalisatie van afbeeldinggrootte en compressie zijn er nog enkele mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, namelijk door middel van het aanpassen van onder andere:

  • de alt-tekst;
  • de titel;
  • de bestandsnaam.

Denk bij het optimaliseren van bovenstaande elementen aan wat er op de afbeelding staat en verwerk hierin bij voorkeur het zoekwoord.

Voor een uitgebreide uitleg over het optimaliseren van afbeeldingen raad ik aan om het e-book “Essential Image Optimization” eens door te nemen.

Lees ook: SEO uitbesteden: De voor- en nadelen

Blijf optimaliseren

Er zijn erg veel elementen die betrekking hebben op on page SEO, maar door goed te kijken naar de informatiebehoefte van je doelgroep in combinatie met de inzichten uit Google Search Console en de SERP kun je toch nog aardig aan de weg timmeren met bestaande pagina’s.

On page SEO is een iteratief proces en het is nodig om de resultaten periodiek te controleren en evalueren. Er komt telkens nieuwe data binnen in GSC dat gebruikt kan worden om de pagina beter aan te laten sluiten bij de doelgroep en de online zichtbaarheid te vergroten.

Heb je hier nou hulp bij nodig? Of wil je hier eens over sparren? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag!

Adviesgesprek aanvragen