Naast dat je meer aandacht aan online marketing wilt besteden, is het ook van belang om de focus op je dagelijkse bedrijfsactiviteiten niet te verliezen. Daarom zul je een belangrijke keuze moeten maken: ga je de online marketing zelf doen met behulp van een in-house marketeer, besteed je het uit aan een externe partij of heb je liever een combinatie van deze twee?
In dit blog lichten we uit wat de grootste verschillen zijn tussen de online marketing uitbesteden en je online marketing zelf doen:
- Online marketing zelf doen: de voordelen
- Online marketing zelf doen: de valkuilen
- Online marketeer in dienst nemen
- Waarom online marketing uitbesteden
- Verschillen in-house marketing en uitbesteden
- De kosten
- Het juiste marketing bureau kiezen
Key take away: Marketing is pionieren, uitproberen en opnieuw beginnen. Focus, budget en een goede dosis lef zijn van belang om doelstellingen te kunnen behalen. Doe je online marketing maar half, krijg je ook maar half of helemaal geen resultaat. Focus op lange termijn en werken volgens een strategisch plan helpen je om echt grote stappen te zetten. Dan genereer je meer zichtbaarheid, bezoekers, leads en uiteindelijk meer klanten. |
Online marketing zelf doen: de voordelen
Overweeg jij om je online marketing zelf te doen? Dan ben je verzekerd van een aantal voordelen. Door de marketing in-house op te pakken, heeft de marketeer korte lijntjes met degenen die verstand hebben van je product of de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan technische informatie, nieuwe ontwikkelingen of de vraagstukken waar sales veel mee te maken heeft.
Daarnaast is de marketeer volledig voor jouw organisatie beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen en campagnes snel kunt lanceren. De marketeer kan zijn eigen kennis en kunde toepassen op de online marketing van de organisatie. Daarnaast zou dit eenvoudig uitgevoerd kunnen worden door middel van een tool, zoals de HubSpot Marketing Hub.
Alle voordelen op een rijtje:
De marketeer in-house:
- heeft kennis van de organisatie en product.
- heeft korte lijntjes intern.
- is fulltime beschikbaar.
- kan snel schakelen.
- kan zijn/haar eigen kennis en kunde direct toepassen.
Lees ook: HubSpot Marketing Hub - Alles over de features & tool
Online marketing zelf doen: de valkuilen
Naast de voordelen kan het zelf willen doen van de online marketing ook een aantal nadelen hebben. Zo kan één persoon nooit én een goede pen hebben, analytisch sterk zijn én goed zijn met Google Ads en technisch alles kunnen implementeren. Het schaap met vijf poten bestaat simpelweg niet.
Dit betekent dat je concessies zult moeten gaan doen. Daarvoor zul je moeten bepalen wat de meest belangrijke taken zijn van de in-house marketeer en zodoende welke kennis en kunde hij of zij zal moeten hebben.
Wil of kun je geen concessies doen en schakel je geen externe partij in voor de overige kennis? Dan zul je merken dat het praktisch onmogelijk is om al je marketingdoelstellingen te behalen.
Daarnaast zien we vaak dat een interne marketeer ook andere taken toebedeeld krijgt. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een beurs of borrel, het regelen van klantgeschenken of het ondersteunen van de klantenservice. Al deze extra taken en werkzaamheden zullen ervoor zorgen dat de focus van de marketeer zal afvlakken.
Een online marketeer in dienst nemen
Als ondernemer kun je nooit de volledige focus hebben op online marketing. Je bent vaak bezig met andere zaken die van belang zijn voor jouw organisatie. Als je als ondernemer zelf je online marketing oppakt staat dit daarom vaak onderaan het prioriteitenlijstje. Wil je echt focus hebben op je online marketing? Dan is het verstandig om een online marketeer in dienst te nemen. Hij of zij kan met volledige focus een marketingplan opzetten en deze uitwerken.
Waarom online marketing uitbesteden?
Ben je ervan overtuigd dat online marketing meerwaarde heeft voor jouw organisatie en heb jij je doelen voor online marketing concreet of wil je deze concreet maken? Dan kun je samen met je online marketeer de doelen en KPI’s verder uitwerken. Vervolgens kun je samen bekijken waar zijn/haar uitdagingen liggen. Kan jouw marketeer goed schrijven maar is hij/zij niet zo analytisch? Dan is dit gat op te vangen door een extern bureau in te schakelen. Bekijk samen wat er nodig is om de doelen voor online marketing te behalen en zoek de benodigde kennis bij de specialisten van een online marketing bureau.
Verschillen in-house marketing en uitbesteden
Er zijn een aantal verschillen te benoemen tussen in-house marketing en het uitbesteden van je online marketing:
Wanneer je een online marketing bureau inschakelt, neem je de dienst ‘online marketing’ af. Wanneer er iemand binnen dat bureau ziek is, of bepaalde kennis niet heeft, is dat niet jouw verantwoordelijkheid. Het marketing bureau zal deze problemen intern oplossen en zul jij hier als het goed is niets van merken.
Tijdens een samenwerking met een online marketing bureau weet je wat je kunt verwachten. Je stelt samen met het bureau doelen en KPI’s op en een campagneplan om deze doelen te behalen. Op deze manier wordt de samenwerking meetbaar voor resultaat en krijg je inzichtelijk of de werkzaamheden die uitgevoerd worden bijdragen om doelen te behalen.
Natuurlijk ga je deze doelen en KPI’s ook opstellen wanneer je een online marketeer in dienst neemt, maar zoals eerder benoemd kan één persoon nooit alle punten oppakken om de gestelde marketingdoelen te behalen.
Een ander groot verschil is dat je bij een bureau alle specialisaties binnen handbereik hebt. Een interne marketeer heeft maximaal 1 à 2 specialisaties. Daarnaast heeft de online marketeer geen sparringpartner op het gebied van marketing wanneer hij de enige marketeer binnen de organisatie is. Door, naast een marketeer in dienst te nemen, ook een online marketing bureau in te schakelen, heeft jouw marketeer alsnog een sparringpartner gevonden en kunnen alle specialisaties van het online marketing gebied opgepakt worden.
Heb je een doorgewinterde marketeer in dienst? Dan heeft deze persoon misschien geen zin meer om de operationele taken op te pakken. Heb je daarentegen juist een junior marketeer in dienst? Dan moet je je afvragen of hij of zij al in staat is om de strategie en doelen te bepalen en wie deze persoon daarin gaat begeleiden.
Allemaal overwegingen om mee te nemen in je besluit.
De kosten
Bij het aannemen van een online marketeer komen andere kosten en verantwoordelijkheden kijken dan wanneer je een bureau in dienst neemt. Het werven en selecteren van een in-house marketeer kost veel tijd en geld. Daarnaast is er op dit moment veel concurrentie als het gaat om het vinden van de juiste online marketeer voor jouw organisatie.
Heb je uiteindelijk de perfecte marketeer gevonden? Dan ben je als organisatie verantwoordelijk voor de waarborging van de dienstverlening. Je zult de persoon onder contract in loondienst moeten nemen. Dit levert vaste kosten op waar je niet zomaar van af kunt. Kan jouw organisatie dat waarborgen? En wat gebeurt er met de continuïteit van de marketing wanneer de marketeer besluit weg te gaan?
Kies je toch voor het uitbesteden van jouw online marketing in plaats van een marketeer in dienst nemen? Dan dient er vanuit jouw organisatie een eerste aanspreekpunt te zijn. Deze persoon zal hier tijd voor moeten reserveren om snel te kunnen schakelen.
Vergeet niet: Online marketing moet een lange termijn doelstelling zijn wanneer je hieraan begint. Continuïteit op het gebied van online marketing is de sleutel voor het behalen van resultaten.
Het juiste marketing bureau kiezen
Er zijn veel verschillende soorten online marketing bureaus. Het kiezen van de juiste is dus geen gemakkelijke opgave. Daarom is het belangrijk om inzichtelijk te maken in hoeverre online marketing kan bijdragen aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Nogmaals: marketing is pionieren, uitproberen en opnieuw beginnen. Focus, budget en een goede dosis lef zijn van belang om doelstellingen te kunnen behalen. Doe je online marketing maar half, krijg je ook maar half of helemaal geen resultaat. Focus op lange termijn en werken volgens een strategisch plan helpen je om echt grote stappen te zetten. Dan genereer je meer zichtbaarheid, bezoekers, leads en uiteindelijk meer klanten.
Webiteers inschakelen als marketing bureau
Benieuwd hoe wij samen doelen en KPI’s kunnen opstellen om jouw online marketing meetbaar te maken? Of benieuwd hoe een samenwerking met ons eruit ziet? Wij staan voor je klaar om antwoord te geven op al je vragen. Ontdek vandaag nog of wij bij jullie organisatie passen.