Wat is storytelling bij contentmarketing?

Stel je eens voor, je hebt een probleem en bent op zoek naar een oplossing. Daarvoor maak je gebruik van het internet en bezoek je meerdere websites en (blog)pagina’s. Welke oplossing van welk bedrijf is je bijgebleven? Juist! Het bedrijf dat op de juiste manier heeft ingespeeld op jouw gevoel en emotie.

Het inspelen op gevoelens en emoties van je bezoekers is zo eenvoudig nog niet. Wat zijn de geheimen van goede content? Hoe kan jouw bedrijf iemand door een verhaal inspireren en motiveren? Wat is storytelling en hoe zet je dit in? In dit blogartikel komen de volgende deelonderwerpen rondom digital storytelling aan bod:

 

wat-is-storytelling-1

De kracht van storytelling

Wat is storytelling? Zoals het begrip al wel een beetje prijsgeeft, draait het bij storytelling om het vertellen van verhalen met als doel betrokkenheid creëren. Door op de juiste manier verhalen te vertellen, kun je contact maken met jouw bezoeker. Ze raken, verleiden, zingeving of helderheid bieden, fans krijgen of zelfs de saamhorigheid vergroten.

Storytelling is veel meer dan alleen verhalen vertellen. Het gaat om luisteren, vangen, vormen, leren én verspreiden. Door al deze elementen samen te voegen, kun jij jouw publiek boeien. Doordat een verhaal samenhang bevat, is het ook eenvoudiger voor jouw publiek om deze te begrijpen, te onthouden en door te vertellen.

Als jouw organisatie het verhaal op de juiste manier weet te vertellen, kun je mensen raken en tot actie aanzetten. Jouw bezoekers en klanten voelen zich verbonden met het verhaal en zullen verbanden gaan leggen met hun eigen leefwereld.

We nemen als voorbeeld het chocolademerk Tony's Chocolonely. Het begint al bij het product zelf: de chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld wat staat voor de ongelijkheid in de wereld. Ook is op de verpakking en de website het statement '100% slaafvrij' niet te missen. Bovendien communiceren ze hun verhaal online op allerlei manieren: hoe ze reageren op volgers en hoe ze het product laten zien. Dit is een perfect voorbeeld van storytelling! 

Zelf wervende teksten schrijven? Ontdek het in ons blog.

Drie basis ingrediënten

Storytelling is een belangrijk element van contentmarketing. Maar een goed verhaal schrijven is nog niet zo gemakkelijk. Toch is het wel van essentieel belang om jouw product of dienst te kunnen verkopen. De Amerikanen zeggen immers niet voor niets ‘If you can’t tell it, you can’t sell it’. Het schrijven van een blog is in essentie hetzelfde als het schrijven van een boek. Beide zijn niet compleet zonder de drie basiselementen:

Hoofdpersoon

Ieder goed verhaal heeft een hoofdpersoon nodig. Zonder goed doordachte hoofdpersoon wordt een verhaal warrig en is het lastig om je te verbinden met het verhaal. In een boek of film is de hoofdpersoon vaak degene waar het verhaal om draait. Degene waar je je mee vergelijkt en met wie je het meest meeleeft. Bij een organisatie is dit anders. Daar is de hoofdpersoon het bedrijf zelf, de CEO, het product of de dienst.

Incident

Een verhaal wordt pas écht interessant op het moment dat er iets onverwachts gebeurt. Hierdoor begint de hoofdpersoon aan zijn reis door een onbekende wereld of toekomst. In een leesboek wordt dit de ‘hero’s journey’ genoemd en is een incident gemakkelijker te vinden dan bij storytelling binnen contentmarketing. Je kunt dit het beste vergelijken met de buyer’s journey of klantreis van jouw bezoeker.

Conflict

De gebeurtenissen in het verhaal blijven zich opstapelen tot er een climax ontstaat. In een boek of film slaat de hoofdpersoon zich er op eigen wijze doorheen. Jouw bezoeker heeft een probleem en is hier van bewust. Het is een conflict want hij of zij weet niet hoe het opgelost moet worden. Maar gelukkig heeft jouw organisatie de oplossing gevonden…

 

Het combineren van deze drie basis ingrediënten is lastig. Een perfecte balans vinden is nog lastiger. In de praktijk zien we vaak dat er één van de drie ingrediënten ontbreekt binnen een verhaal. In het ergste geval ontbreekt zelfs een hoofdpersoon.

Storytelling marketing tips

Pixar heeft een infographic via Pinterest gedeeld waarop zij de essentie van storytelling samenvatten in 22 tips, of regels, zoals zij het zelf noemen. Onder de afbeeldingen lichten we de 22 tips kort toe.

poster-22-rules-storytelling1

  • Een hoofdpersoon wordt leuker gevonden doordat hij dingen probeert, dan doordat hij dingen succesvol bereikt. Dit heeft te maken met het jezelf kunnen identificeren met de hoofdpersoon. Want hoe vaak gaat bij jou alles in één keer perfect?
  • Hou in gedachten wat de bezoeker interesseert en niet wat jij wilt vertellen. Het verschil tussen deze twee is groot  en deze worden nog wel eens door elkaar gehaald. Door enkel informatie te zenden die jij belangrijk vindt, zal je geen bezoekers trekken. Zij vinden immers geen antwoorden in jouw verhaal.
  • Je ziet pas waar het hele verhaal over gaat zodra het is afgelopen. Desondanks is het wel belangrijk om in thema’s te schrijven. Zorg er wel voor dat je het verhaal afmaakt en dat je jouw bezoeker door de hele costumer journey meeneemt.
  • Er was eens, maar toen, opeens, doordat, en uiteindelijk… Maak gebruik van een logische opbouw in je verhaal die het einde én resultaat ook duidelijk weergeven.
  • Versimpel het verhaal en combineer karakters. Het zal lijken alsof je belangrijke informatie schrapt, maar vergeet niet: ‘less is more’.
  • Daag de hoofdpersoon uit. Haal je karakter uit zijn comfortzone en laat zien hoe hij met uitdagingen omgaat. Voorbeeld: Stel je verkoopt auto’s. Wat gebeurt er als er onverwachts iets stuk gaat? Hoe gaat jouw bedrijf om met deze uitdaging?
  • Bedenk het einde van je verhaal eerder dan de kern. Waar werk je met jouw bedrijf naar toe? Wat is het doel dat jullie willen behalen? Bedenk daarna pas hoe je dit gaat doen. Doel: Je wilt meer websitebezoekers trekken. Middel: Starten met bloggen.
  • Zorg voor een einde aan ieder verhaal. Ook als het verhaal niet perfect is. De volgende keer doe je het beter.
  • Maak een lijstje van komende gebeurtenissen wanneer je vast loopt. Je zult merken dat er een nieuwe wereld van mogelijkheden voor je open gaat.
  • Hou de verhalen apart die je zelf leuk vindt. Probeer te achterhalen waarom je juist deze leuk vindt. Op basis daarvan kun je deze elementen gebruiken en op een betere manier inzetten.
  • Zet al je ideeën op papier. Digitaal of fysiek. Zolang een idee in je hoofd blijft, zal het nooit uitgroeien tot een succesverhaal.
  • Vergeet de eerste ideeën die in je op komen. Hoe langer je brainstormt, hoe beter de ideeën zullen worden. Probeer het uit en verras jezelf.
  • Geef je bezoekers meerdere mogelijkheden. De oplossing (jouw product of dienst) die jij voor ogen hebt, lijkt wat jou betreft het meest te passen, maar dit geldt niet voor jouw bezoekers. Geef meerdere opties en overtuig van het succes van jouw beoogde oplossing.
  • Waarom moet jij dit verhaal vertellen? Wat is het doel van je blog of content?
  • Stel je eens voor dat jij jouw bezoeker bent. Hoe zou jij je in zijn situatie voelen? Wat heb jij nodig om tot een oplossing te komen?
  • Wat gebeurt er als je hoofdpersoon niet slaagt? Maak duidelijk wat zijn inzet is en geef jouw publiek redenen om voor jouw hoofdpersoon (product of dienst) te juichen.
  • Niets van jouw werk is zinloos. Ook als het verhaal niet uitpakt zoals je voor ogen had, is het geen tijdverspilling geweest. Als het niet werkt is het een les geweest en zal het ongetwijfeld op een later moment wel effectief zijn
  • Leer jezelf, je organisatie én je bezoekers kennen. Dit doe je door te testen en te optimaliseren. Een verhaal is zelden meteen een groot succes.
  • Toevalligheden om in problemen te komen zijn geweldig om te lezen. Toevalligheden om oplossingen te vinden niet.
  • Herstructureer je verhaal na het schrijven. Leest je verhaal niet prettig? Mis je wat spanning? Neem dan de tijd om je verhaal te herstructureren.
  • Identificeer jezelf met je karakters en bezoekers. Ga na waarom bepaalde gebeurtenissen gebeuren en gedraag je daarna.
  • Wat is het doel/de essentie van jouw verhaal? Gaat het alleen om het vertellen van jouw verhaal of om het delen van kennis? Bouw daar verder om heen.

Nu jij!

Wil je zelf aan de slag gaan met storytelling binnen jouw organisatie, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Of heb je nog een vraag over storytelling? Wij staan voor je klaar om je te helpen met jouw content strategieën. 

Adviesgesprek aanvragen