Dit blog is een vervolg op het eerdere blog: een content strategie die past bij jouw organisatie.
In het eerste blog leggen we je uit wat je allemaal moet doen voordat je begint met een contentstrategie. De belangrijkste learnings uit deel 1 waren het ontwikkelen van een sterke identiteit en het duidelijk maken van je kernwaarden. Ook gaven we je tips over het in kaart brengen van je hoofdstrategie. Dit tweede deel helpt je bij het daadwerkelijk opzetten en uitrollen van een passende content marketing en strategie. Om dit zo goed mogelijk te doen geven we je tips over:
- Het uitgangspunt van de contentstrategie;
- Communicatiedoelen;
- Buyer persona’s en het gesprek met de doelgroep;
- Topics, toon en thema’s;
- Media en kanalen;
- Contentkalender;
- Interactie;
- Monitoren en evalueren
Wil je meer weten over een goede contentstrategie en inbound marketing? Wij hebben een complete gids over inbound marketing voor je klaarstaan! Download hem gratis.
Het uitgangspunt van de contentstrategie (en dus niet de hoofdstrategie)
Zoals al werd genoemd in de introductie is het vandaag de dag belangrijk om goede en relevante content te bieden aan je doelgroep. Content is ook wel de invulling van je middelen met zowel tekst als beeld. Natuurlijk is het belangrijk dat content aantrekkelijk is en past bij het doel dat je voor ogen hebt. Afhankelijk daarvan is content bijvoorbeeld informatief, amuserend of activerend.
Het is belangrijk om te weten dat een contentstrategie niet hetzelfde is als een social mediastrategie, bij een social mediastrategie focus je je meer op de kanalen. Een contentstrategie is breder. Cruciaal bij een contentstrategie is dat je denkt vanuit de ontvangers, oftewel je doelgroep. Wie zijn ze, wat willen ze en waarom is jouw content relevant voor hen?
Het communicatiedoel
De content die je maakt moet altijd een doel hebben. Het liefst ook een communicatiedoel. De communicatiedoelen zijn af te leiden de organisatiedoelen en de doelen van je algemene strategie. Weet je even niet meer hoe het zit? Neem dan nog even een kijkje in het eerste blog over contentstrategieën. Voor een contentstrategie zijn er drie belangrijke communicatiedoelen te onderscheiden:
- Bekendheid
Dit doel gaat over de awareness van je organisatie, merk en/of de diensten en producten. Voorbeelden van bekendheidsdoelen zijn het verhogen van het aantal unieke bezoekers, of het verdubbelen van de volgers op een specifiek kanaal. - Betrokkenheid
Als je wilt dat je doelgroep engaged met jouw organisatie of merk dan zijn betrokkenheidsdoelen geschikt. Hierbij gaat het ook om loyaliteit en probeer je om een ‘gesprek’ met je doelgroep aan te gaan. Een voorbeeld van een concreet doel is het aantal reacties op een bericht verhogen. - Actie
Bij een communicatiedoel gericht op actie wil je dat je doelgroep iets gaat ondernemen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het aantal downloads voor een whitepaper laten verdubbelen. Een ander voorbeeld is het aantal bestellingen voor je product laten stijgen ten opzichte van vorig jaar.
(!) Veel organisaties willen natuurlijk meer verkopen en zo direct geld verdienen, maar als je net bent begonnen is het verstandig én realistisch om eerst je bereik en bekendheid op te bouwen. Bedenk daarom goed in welke fase jouw organisatie zit en welk type communicatiedoel daarbij past.
Tip 6: Buyer persona’s en praat met de doelgroep
We hebben het er al over gehad in deel 1, maar een buyer persona kan helpen om je doelgroep voor je contentstrategie in kaart te brengen. Bekijk het blog over buyer persona’s om erachter te komen wat ze zijn en hoe het werkt. Het opzetten van buyer persona’s is interessant voor jouw organisatie, maar pin je er niet te veel op vast. Een extra tip: ga echt met je doelgroep in gesprek om erachter te komen wie ze zijn, breng zo hun wensen en behoeftes in kaart.
Tip 7: Topics, toon en thema’s
De kernthema’s die je behandelt in je contentstrategie moeten aansluiten op de visie die voor ogen hebt met je contentstrategie. Het is nog sterker om óók een koppeling te maken met de identiteit van je organisatie, of bijvoorbeeld het gevoel van de diensten/producten die je verkoopt. Dit versterkt namelijk de boodschap. Denk hier weer even aan Dopper die hun missie, visie en productlijn zo goed op elkaar hebben aangesloten dat het een kloppend verhaal is.
Bepaal ook de propositie (belofte) die je wilt meegeven aan de doelgroep, deze kan je weer tot uiting laten komen in de topics die je behandelt. Uiteraard kan je verschillende thema’s combineren in je contentstrategie, mits deze aansluiten bij je doel en doelgroep. Tot slot is het goed om na te denken over de toon die je wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld zakelijk en strikt overkomen? Dan is het gebruiken van ‘u’ als aanspreekvorm relevanter dan een ‘jij’ aanspreekvorm.
Tip 8: Media en kanalen
Als je hebt bedacht welke kernthema’s je wilt behandelen is het tijd om na te gaan denken over het platform dat hierbij past. Hierbij is het ook belangrijk om na te denken in welke vorm je de content wilt zetten (video, whitepaper, live vlogs, poll) en welk kanaal hier het beste bij aansluit.
Pas op! Het is niet verstandig om eerst te denken in kanaal en dan pas in vorm, dan loop je bijvoorbeeld tegen het probleem aan dat Twitter niet geschikt is voor een live video. Daarnaast is ook hier weer ontzettend belangrijk om te weten waar je doelgroep zit. Voor sommige doelgroepen en thema’s kan het relevant zijn om gebruik te maken van social advertising.
Ook kan er onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten media:
- Paid media
- Earned media
- Shared media
- Owned media
Wil je weten wat de soorten media inhouden? Lees dan ons blog waarin het PESO-model wordt besproken.
Tip 9: Contentkalender
Heb je inzicht in de communicatiedoelen, buyer persona’s, thema’s en mediaplatformen? Dan wordt het tijd alles zichtbaar te maken in de contentkalender. Een contentkalender is een uitgebreide planning die zorgt voor consistentie in de creatie, publicatie en verspreiding van je content. De volgende zaken moet je in ieder geval opnemen in je contentkalender:
- Het onderwerp en thema;
- De buyer persona;
- Het communicatiedoel (bekendheid, betrokkenheid of actie);
- De vorm van de content (video, poll, blog, whitepaper, vlog, werkboek etc.);
- Het kanaal (Instagram, Facebook, Snapchat, Tik Tok, zakelijke blogs etc.);
- Frequentie (1 keer per week, iedere dag, maandelijks etc.);
- Tijdstip van plaatsen (soms kan het beter zijn om content ’s ochtend of juist ’s avonds te plaatsen, doe hier onderzoek naar en monitor dit);
- Verantwoordelijke personen (wie is er verantwoordelijk voor het creëren, controleren en plaatsen van de content?);
- Budget;
- Zoekwoorden;
- Gebeurtenissen (belangrijke feestdagen en activiteiten waar je op in kan haken (kerst, pride etc.)
- Optioneel: Welk frame gebruik je in je marketing
We hebben eerder een uitgebreid blog geschreven over het opzetten van een contentkalender, met hierin een gratis template. Dit template geeft houvast en kan naar wens worden aangevuld. Ga er gerust mee aan de slag!
Tip 10: Interactie
Als goede content geplaatst wordt, bestaat de kans dat mensen op deze content gaan delen. Het delen van content draagt bij aan het verduidelijken van iemands persoonlijkheid. Het is ook mogelijk dat personen gaan reageren op de content, of dat er op basis van de content reuring ontstaat. Dit kan ervoor zorgen dat je als organisatie de interactie aan moet gaan.
Je kan er ook zelf voor kiezen om de interactie te bevorderen door bijvoorbeeld een poll of prijsvraag op te zetten. Bedenk je wel dat als je zelf deze acties opzet, hier voldoende capaciteit én tijd voor is vanuit de organisatie.
Last but not least: monitor en evalueer
Heb je alle bovenstaande punten opgevolgd? Dan kan je bezig gaan met het plaatsen van de content. Wees je er bewust van dat het even kan duren voordat je contentstrategie goede resultaten oplevert. Het is en blijft een proces waarbij monitoren ook zeer belangrijk is. Met name bij de continue ontwikkelingen in marketing, zoals de verdwijning van third party cookies.
Zie je bijvoorbeeld dat een thema niet aanslaat? Wees dan niet te bang om dit thema aan te passen of zelfs te verwijderen, ook al ben je erg blij met het thema. We noemen dit ook wel ‘Kill your darlings’. Een tool die je goed kan helpen om content te monitoren is HubSpot.
Dit was deel 2 van de serie ‘Tips voor een contentstrategie die past bij jouw organisatie’. Als je deze tips opvolgt ben je er klaar voor om zélf aan de slag te gaan met een contentstrategie!
Heb je toch nog vragen neem dan contact met ons op.