Optie 1: Leads genereren door een poll
Een handige functie om te gebruiken voor B2B leadgeneratie is verrassend genoeg de poll van LinkedIn. Zorg ervoor dat je in je poll één van de pijnpunten van je doelgroep bespreekt. Als voorbeeld, stel je bent een leverancier van een SAAS-oplossing en jouw tool maakt boekhouden een eitje. Dan zou je een poll kunnen formuleren over de grootste strijd tijdens het boekhouden (bijvoorbeeld, het uitvoeren van de BTW-aangifte).
Zodra je de poll online hebt geplaatst, kan je de post doorsturen naar je prospects waarin je ze vraagt om hun mening te delen. Om het je nog makkelijker te maken geven we je een voorbeeld voor zo’n bericht:
Hey [naam prospect], Onlangs heb ik een poll geplaatst en ik zou jouw mening, die je kunt geven met één klik, enorm waarderen! [Voeg de link in naar je poll] Bedankt! En een fijne dag verder. |
Wanneer je leads genereert vanuit deze methodiek, gebeuren er twee dingen. Namelijk, 1) je maakt een persoonlijke connectie met je prospects op LinkedIn, en 2) je vraagt ze om hun mening, wat als een compliment kan worden beschouwd.
Onderwerpen voor je polls kunnen bedacht worden over problemen die je doelgroep ervaren en willen oplossen of pijnpunten waar ze tegenaan lopen. Let er hierbij wel op dat de nadruk niet ligt op het product zelf.
Het verschil tussen goed en fout is als volgt:
Goed: Wat vind jij het meest lastige aan boekhouden?
Fout: Welke feature van ons boekhoudsysteem lijkt jou het handigst?
Optie 2: Een roundup post voor leadgeneratie
Een andere optie is door leads op LinkedIn te genereren door middel van een roundup post. Een roundup post is een post waarin je de mening van verschillende experts deelt.
Als eerste stap zorg je ervoor dat je 5 à 10 prospects in je vizier hebt die je graag zou willen benaderen. Houd hierbij rekening met dat ze ook over de expertise beschikken waar jij naar zoekt. Prospects in beeld? Dan kan je ze een bericht sturen waar je ze naar hun mening vraagt. Wederom geven we je een voorbeeld van dit bericht:
Hey [naam prospect], Jouw bijdragen in [sector] waardeer ik enorm. Ze zijn erg handig en hebben een interessant perspectief. Ik zou het geweldig vinden om jouw gedachten te horen over [onderwerp]. Over dit onderwerp wil ik graag een post maken met de gedachten van verschillende experts in dit gebied en jij was de eerste aan wie ik dacht. Bedankt en ik hoor het graag! |
Zorg ervoor dat wanneer je meerdere meningen heb verzameld, je een roundup post plaatst die eer doet aan hun expertise. Deel deze wederom met ze en vraag of ze direct bereid zijn om een interactie erop te geven [comments werken het best].
Ook met deze methodiek heb je direct contact gelegd met je prospect. Aan jou om het gesprek gaande te houden, wat hopelijk leidt tot een gesprek over welke waarde jij hun organisatie kan bieden.
Lees ook: Een B2B LinkedIn marketingstrategie opzetten in 8 stappen [met tips]
Optie 3: Thought-leadership posts
Natuurlijk is de kans erg groot dat je zelf ook wat te zeggen hebt over een bepaald vraagstuk of onderwerp. En dat zou je natuurlijk erg goed kunnen gebruiken om het gesprek aan te gaan. Maak dus een post op LinkedIn waarin je dit bespreekt, maar stuur het dan nog niet door naar je prospects.
Verzamel eerst genoeg interacties, zodat je kan laten zien dat het een populaire aanstootgevende post is. Wanneer je post genoeg interactie heeft kan je hem doorsturen (het liefst binnen 24 uur) en je prospect vragen om ook hun mening te delen. Dat bericht zou er zo uit kunnen zien:
Hey [naam prospect], Ik vond je bericht over [X], [X] en [X] geweldig! [Vandaag/Gisteren/Dinsdag] heb ik zelf ook een bericht hierover gedeeld met een andere insteek. Ik zou graag je gedachten hierover willen horen. Alvast bedankt en een fijne dag verder. |
Dit werkt natuurlijk het beste als de prospect zelf al een recent bericht hierover heeft gedeeld of geplaatst. Maar het is belangrijk om niet dit bericht klakkeloos over te nemen en ‘lichtjes’ aan te passen. Let goed op naar wie je het stuurt en waarover ze geregeld posten. Hoe persoonlijker -> hoe beter. Als je start met het vragen om meningen, doe dit dan 4 à 5 dagen na het posten van je bericht. Anders is die al vrij verouderd.
Optie 4: Leads door je netwerk uit te breiden
Linkedin leadgeneratie is ook mogelijk door het uitbreiden van je netwerk en is misschien wel de meest snelle en makkelijke manier. Je stuurt ze namelijk gewoon simpelweg een connectie verzoek. Houd er wel rekening mee dat een koud connectie verzoek geregeld onbeantwoord blijft.
Stap 1: In plaats daarvan zal je er eerst voor moeten zorgen dat je hiervoor al contact met ze hebt gehad. En dat kan op verschillende manieren:
Reageren op berichten die ze plaatsen
Reageren op hun bedrijfspagina
Maar wat reageer je dan precies? Wij raden af om te reageren met een simpele ‘Leuke post!’. In plaats daarvan moet je de vuistregel hanteren om een reactie te geven van ongeveer 3 zinnen. Zeg bijvoorbeeld dat je het een leuke post vindt én wat je eraan hebt gehad of wat jouw aanvullende mening is. Reageer op ongeveer 2 à 3 berichten voordat je doorgaat naar stap 2.
Tip: Posten ze eigenlijk nooit zelf berichten? Dan zou je ook kunnen reageren op berichten waarop zij reageren. Dat vind je door te kijken naar hun activiteiten op LinkedIn.
Stap 2: Stuur ze hierna een bericht via LinkedIn. In dit bericht benoem je nogmaals het bericht wat ze hebben gedeeld en wat je er zelf aan hebt gehad. Mochten ze dus niks zelf hebben gepost? Begin dan je gesprek over berichten die ze leuk vonden en hun mening over hebben gedeeld.
Na direct contact | Na indirect contact |
Hey [naam prospect], Ik vond je post over [X] ontzettend [inspirerend/interessant/etc]. Met name het deel over [X]. Het heeft me geholpen om [X]. Mocht je ervoor open staan, zou ik het leuk vinden om met je te connecten op LinkedIn! Bedankt, [jouw naam] |
Hey [naam prospect], Bedankt, [jouw naam] |
Een bericht sturen na indirect contact kan een beetje vreemd voelen. Dat begrijpen we. Maar het kan natuurlijk ook een andere invulling hebben. Denk bijvoorbeeld aan het benoemen van een bekende voor jullie beide of omdat je ze tegen bent gekomen in een nieuwsartikel/podcast/blog/ etc.
Tip: Blijf onder de 50 connectieverzoeken per dag. Bij meer dan 250 interacties zal LinkedIn je identificeren als een spammer.
Lees ook: Meer leads genereren met je website: 3 uitgebreide tips
Optie 5: Het leadformulier van LinkedIn
Ook het LinkedIn leadformulier vormt een krachtige tool binnen je arsenaal om waardevolle leads te genereren. Met de gebruikersvriendelijke interface kun je moeiteloos potentiële klanten aantrekken.
Het begint allemaal met het aanbieden van iets van waarde, zoals een e-book, webinar of gratis consult, in ruil voor de contactgegevens van je doelgroep. Wanneer een LinkedIn-gebruiker op je aantrekkelijke aanbod klikt, verschijnt het leadformulier zonder dat ze de platform omgeving hoeven te verlaten.
Vergeet niet om het formulier beknopt te houden, met slechts enkele cruciale velden zoals naam, functie, bedrijfsnaam en e-mailadres. Zo minimaliseer je de drempel voor gebruikers om hun gegevens achter te laten. Het is ook slim om een aantrekkelijke CTA toe te voegen die de waarde van je aanbieding benadrukt. Na het verzamelen van de gegevens kun je eenvoudig de leads exporteren of integreren met je CRM-systeem, zoals HubSpot, voor verdere effectieve opvolging.
Leads genereren met behulp van Webiteers
Leads genereren met LinkedIn is een goede optie om zelf te doen, maar kost veel tijd en moeite. Zo zijn er natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
Bij Webiteers maken we gebruik van de inbound marketing methode, waardoor je op een passieve manier leads genereert. En hier helpen we jou ook graag mee. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Neem gerust contact met ons op. We kijken ernaar uit om samen te werken aan jouw online succes!