Tip 1: Bouw een kwalitatieve e-maillijst op
Een e-maillijst van 50 mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je bedrijf levert meer op dan een e-maillijst van 500 mensen die je mooi geschreven mail direct in de spambox gooien. Richt je daarom op het opbouwen van een e-maillijst met mensen die écht interesse hebben in jouw producten of diensten. Vermijd dus het kopen van e-maillijsten. Dit kan leiden tot lage betrokkenheid (en problemen met de naleving van de wetgeving). Zonde van je geld én tijd.
Maar hoe zorg je voor een kwalitatieve e-maillijst? Nou, vaak kan je door middel van je e-mailmarketing tool een pop-up op je website laten verschijnen waar ze zich kunnen aanmelden. Laat in deze pop-up weten wat ze krijgen als ze inschrijven. Bij B2C bedrijven zie je vaak dat ze een korting krijgen op de eerste aankoop. En B2B bedrijven zouden de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied kunnen aanbieden.
Geen (gratis) pop-up mogelijk? Zorg er dan voor dat de CTA om in te schrijven op verschillende plekken op je website en social media te vinden is.
Tip 2: Houd je e-mails relevant voor de ontvanger
Zorg ervoor dat je e-mails relevant zijn voor je doelgroep. Segmentatie is hierbij cruciaal. Door je abonnees in te delen in verschillende categorieën op basis van hun interesses, demografische gegevens of aankoopgeschiedenis, kun je gerichte en gepersonaliseerde e-mails verzenden.
Tip 3: Schrijf boeiende onderwerpregels
Een goede onderwerpregel is essentieel om ervoor te zorgen dat je e-mails worden geopend. Wees creatief, wek nieuwsgierigheid op en bied waarde aan in je onderwerpregels. Heb je even geen inspiratie? Vraag dan ChatGPT (of een andere AI-tool) voor een paar suggesties. Zorg er wel voor dat je onderwerpregel niet langer is dan 40 tekens.
Optioneel: Mits het past bij de tone of voice van je bedrijf, is het aan te raden om emoticons in je onderwerptitels te plaatsen. Zo maak je er een heuse eye-catcher van!
Tip 4: Houdt rekening met responsive design
Zorg ervoor dat je e-mails goed worden weergegeven op verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets. Responsive design zorgt voor een optimale leeservaring en verbetert de gebruikersbetrokkenheid. Uit onderzoek blijkt dat 52% van gebruikers aangeeft dat de kans sterk vermindert als hun website of mail niet laadt binnen 3 seconden.
Tip 5: Voer A/B testen uit
Voer regelmatig A/B-testen uit om te zien welke elementen van je e-mails het beste werken. Analyseer de resultaten en pas je strategie aan op basis van de verkregen inzichten.
Onthoudt wel dat de truc van A/B testen zit in de details. Verander dus niet je complete mail, maar pas één onderdeel aan. Dit kan bijvoorbeeld het onderwerp , de onderwerpregel, de beschrijving eronder of de kleur van je CTA zijn. Maar niet allemaal tegelijk.
Tip 6: Geautomatiseerde mails
Wanneer ontvangers hun interesse laten blijken door op je mail te klikken, kan je dit aanvullen door daarna een geautomatiseerde mail te versturen.
Door email marketing te automatiseren bespaar je zelf enorm veel tijd. Zo kan je een mail opvolgen door één geautomatiseerde mail. Maar je zou ook een complete workflow in kunnen richten. Een handige tool hiervoor is bijvoorbeeld HubSpot, Mailchimp, of een andere e-mailmarketing tool die het beste bij je bedrijf en budget past.
>> Lees ook: 6 voordelen van marketing automation
Tip 7: Persoonlijke aanpak
Het is natuurlijk onderhand wel bekend dat lezers een persoonlijke aanpak meer waarderen dan een mail die begint met ‘beste lezer’. Maar hierin zijn we nog verder aan het groeien. Dit heet hyperpersonalisatie.
Dat houdt in dat niet alleen de mail begint met de naam van de ontvanger, maar dat je door middel van dynamische contentblokken en CTA’s de verzonden mail perfect op diegene aanpast. Als kers op de taart zou je het af kunnen maken door zelfs hun naam in de onderwerpregel te plaatsen.
Tip 8: Vertel een verhaal
Door de opkomst van hybride werken is het face-to-face contact aanzienlijk verminderd. Daarnaast krijgen we tegenwoordig tientallen (spam) mails in onze inboxen. Dus hoe zorg je ervoor dat de jouwe niet alleen geopend, maar ook gelezen wordt én je bedrijf wat oplevert? Dat kan door in te spelen op de emotie van de mens. En daar hebben we in marketing een ideale ‘strategie’ voor, namelijk storytelling.
Storytelling is in het kort: het gebruiken van een boeiend en samenhangend verhaal om merken, producten of diensten op een overtuigende en gedenkwaardige manier te communiceren met het publiek.
>> Lees ook: Wat is storytelling bij contentmarketing?
Tip 9: Verminder uitschrijvingen
Conform de AVG-richtlijnen moet je in iedere mail de lezer de optie bieden om zich uit te schrijven. Zie dit als een kans om je strategie te verbeteren. Je kunt ze namelijk vragen tijdens de uitschrijving waarom ze je maillijst willen verlaten.
Op basis van deze data kan jij je emails optimaliseren en hiermee voorkomen dat nog meer mensen zich uitschrijven om die reden.
Tip 10: Creëer interactie voor je lezers
Hoewel niet iedere e-mail marketing tool interactieve content aanbiedt, zijn er ook een paar die hierin al wel een volgende stap hebben gemaakt. Zo kan je met Gmail van Google bijvoorbeeld formulieren of sliders (een soort carrousel) implementeren in je mails.
Sommige gaan dit nog weer te boven. Met email-tools van Thunderbird, Apple- en Android mail kan je namelijk ook pop-ups maken en met een hover-functie foto’s tevoorschijn laten komen of kleuren laten veranderen als ontvangers er met de muis op komen. Toch zouden we aanraden niet te veel van deze interactieve functies in dezelfde mail te zetten.
Het risico hiervan is namelijk dat als de mailtool van de ontvanger deze functies niet ondersteund, ze een andere versie van de mail te zien krijgen. Dit heet een fallback. Daarnaast is te veel poes-pas ook nooit fijn om te lezen.
Aan de slag met e-mailmarketing
Hulp nodig bij het starten of verbeteren van je e-mailmarketing of wil je graag hulp bij het uitwerken van een e-mail workflow om leads te nurturen? Samen kijken we graag naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.