B2B bedrijven hebben de laatste jaren te maken met een groeiende invloed van digitale kanalen op de aankoopbeslissingen van hun klanten. De aanwezigheid van content en sociale media veranderen de manier waarop individuelen en bedrijven zoeken naar informatie en interactie aangaan. Maar waarom helpt marketing automation?
Marketing automation zorgt ervoor dat dat marketingtaken geautomatiseerd worden om efficiënter je (potentiële) klanten te bewerken, zodat zij op het juiste moment door de buyer journey heen worden geleid. Marketing automation is bij uitstek een uitstekende tool voor het toepassen van inbound marketing.
In dit artikel lees je meer over enkele voordelen van Marketing Automation:
- Verhoog je relevantie
- Stem afdelingen beter op elkaar af
- Versimpel je taken
- Maak meer data inzichtelijk
- Geneer meer kwalitatieve leads
- Verbeter je ROI
Afbeelding: zoekvolume 'marketing automation' Bron: Google Ads
Marketing automation en inbound marketing gaan hand in hand:
Voordeel 1: Het verhoogt je relevantie voor je doelgroep
Eén van de meest belangrijke voordelen van marketing automation is het verhogen van je relevantie voor je doelgroep. Door de verandering in het zoeken en beoordelen van informatie van individuelen en bedrijven is het noodzakelijk doelgerichte content aan te bieden.
Dit is nodig omdat:
Elke (potentiële) klant zich in een andere fase van de buyer journey bevindt en behoefte heeft aan gepersonaliseerde content. Content dat aansluit op de interesses en gebeurtenissen die plaatsvinden.
De een zal bereid zijn om een product af te nemen, terwijl een ander nog aan het overwegen is. Niet elke boodschap is dus even relevant voor de ontvanger.
Stem content af op de informatiebehoefte
Op basis van de verzamelde informatie bied je de prospect (potentiële lead) relevante content, dat volledig is afgestemd op zijn informatiebehoefte en interesses. Hierdoor help je hem sneller door de buyer journey.
Het voordeel van marketing automation is dat je geautomatiseerd relevante en waardevolle content met je leads kunt delen, op het moment dat bezoekers converteren tot leads en e-mailadressen zijn verzameld.
Dit zorgt ervoor dat:
Je ze beter leert kennen doordat je interacties met ze aangaat. Hierdoor verkrijg je inzicht in welke berichten en content goed aansluiten bij de behoeften.
Door duidelijk inzicht in alle fases van de buyer journey wordt de klantervaring geoptimaliseerd.
Voordeel 2: Het stemt afdelingen beter op elkaar af
Het tweede voordeel van marketing automation is het samenbrengen van de marketing- en sales afdelingen.
Beide afdelingen werken vaak zelfstandig en van closed-loop-reporting is zeker geen sprake.
Marketing automation brengt daar verandering in:
Door binnen de organisatie samen doelstellingen te bepalen en een SLA (Service Level Agreement) op te stellen, maak je het noodzakelijk voor beide afdelingen om samen te werken.
Het voordeel komt tot stand doordat gezamenlijk een lead nurturing en lead scoring plan wordt opgesteld en geautomatiseerd. In combinatie met closed-loop-reporting zorg je voor een efficiënter werkende marketing- en salesafdeling.
Voordeel 3: Het versimpelt je taken
Een van de hoofdontwikkelingen in de B2B-sector is het automatiseren van handmatige taken die worden uitgevoerd door marketeers. Dit is het derde voordeel van marketing automation: het versimpelen van je marketingtaken.
Terugkerende taken worden geautomatiseerd, waardoor de tijd die normaal gesproken wordt besteed aan het opvolgen van leads wordt verminderd.
Denk hierbij aan:
Het versturen van e-mails, maar ook aan het toevoegen van een lead in het CRM, het bijhouden van de acties en gebeurtenissen van een lead en het beoordelen van de kwaliteit van een lead.
Zowel marketing als sales heeft namelijk regelmatig moeite met het vinden van het juiste moment om contact op te nemen met een lead.
Efficiënt opvolgen door lead scoring
Door gebruik van marketing automation krijgt zowel sales als marketing een goed beeld van de kwaliteit van een lead, zodat enkel de leads worden opgevolgd met een goede lead score. Hierdoor wordt tijd efficiënt besteed.
Een bezoeker kan (bijna) volledig geautomatiseerd door de buyer journey geleid worden. Marketing automation verbetert dus zeker de marketingproductiviteit.
Voordeel 4: Het maakt meer data inzichtelijk
Het vierde voordeel is dat marketing automation meer data inzichtelijk maakt. Op basis van deze data wordt op het juiste moment, de juiste content aangeleverd.
Verzamel data met marketing automation software
Met behulp van marketing automation software wordt een database opgezet met profielen van alle afzonderlijke contacten.
Deze verzamelde data omvat zowel impliciete als expliciete gegevens.
Onder expliciete data verstaan we data dat een contact zelf heeft afgestaan, door bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen.
Impliciete data wordt verzameld op basis van acties en gebeurtenissen die plaatsvinden binnen de sessies van een lead. Denk hierbij aan:
Het bezoeken van een bepaalde pagina, het downloaden van een bepaalde whitepaper etc.
Het voordeel dat je haalt uit het verzamelen van deze informatie is dat je een goed beeld krijgt van de informatiebehoefte van de lead. Dankzij dit inzicht is het mogelijk zeer relevante content aan te bieden, waardoor je de ontvanger sneller klaarstoomt om klant te worden.
Voordeel 5: Het levert meer leads op
Het vijfde voordeel van marketing automation is dat het meer leads oplevert.
Meer bezoekers krijg je onder andere door kwalitatieve content te schrijven en met behulp van marketing automation zorg je ervoor dat deze bezoekers content voorgeschoteld krijgen waar ze op dat moment behoefte aan hebben.
Door onder andere het automatiseren en personaliseren van het conversiepad en het aanbieden van interessante informatie in de vorm van premium content wordt je doelgroep overgehaald om gegevens achter te laten.
Overal aanwezig in de buyer journey
Het is voor B2B-bedrijven dus van belang om al vroeg in de buyer journey aanwezig te zijn. Je doelgroep wordt steeds kritischer en de aanwezigheid van content en sociale media veranderen de manier waarop individuelen en bedrijven zoeken naar informatie en interactie aangaan.
Het is daarom goed om een beeld te hebben van het online gedrag van je doelgroep, zodat het mogelijk is hierop in te spelen. Marketing automation is een tool dat hierin de oplossing biedt.
Lees ook: Marketing automation uitbesteden: Waar moet je op letten?
Voordeel 6: Het verbetert je ROI
Het zesde voordeel van marketing automation dat in dit artikel wordt besproken komt vooral voort uit de eerder genoemde voordelen, dit is het verbeteren van je ROI.
Ga efficiënter te werk
Marketing automation helpt bij het opwarmen van je leads, die bij het eerste contact nog niet klaar waren om een aankoop te doen. Dit zogeheten lead nurturing heeft een sterke invloed op het aantal kwalitatieve leads dat wordt overgedragen aan sales. Minder tijd moet worden geïnvesteerd in het opvolgen van leads en meer leads zullen omgezet worden naar klant.
Daarnaast maken veel bedrijven gebruik van meerdere marketing tools om hun markt te bewerken. Denk hierbij aan e-mailmarketing software, CRM-systemen als HubSpot, analytics-software en marketingdashboards. Door het gebruik van een marketing automation software pakket dat bij jouw past wordt deze software vervangen en informatie op één overzichtelijke plek verzameld. Dit zorgt voor efficiënter werken en besparingen op kosten.
Volgens mij is het onderhand duidelijk waarom marketing automation een waardevolle toevoeging is voor een marketing strategie. Wil je meer weten over de voordelen van marketing automation en de mogelijkheden binnen jouw bedrijf? Vraag dan een gratis demo aan.