Marketing automation uitbesteden of zelf doen?
Er zitten voor- en nadelen aan iedere situatie. Zo dus ook bij het uitbesteden van marketing automation. En hoewel veel organisaties marketing automation uitbesteden om tijd te besparen en gebruik te maken van de kennis van experts, zijn er ook voordelen aan het zelf uitvoeren van je marketing automation.
Twijfel je nog of je jouw marketing automation wilt uitbesteden of niet? Om je te helpen hebben we een overzichtelijke tabel gemaakt die de voor- en nadelen van zowel het uitbesteden van marketing automation als het zelf uitvoeren ervan bespreekt.
Uitbesteden | Niet uitbesteden | ||
Voordelen | Nadelen | Voordelen | Nadelen |
Toegang tot expertise en ervaring van professionals die gespecialiseerd zijn in marketing automation. |
Er zitten kosten verbonden aan het uitbesteden van marketing automation |
Volledige controle over het proces en de strategie. |
Een tijdrovende leercurve om vertrouwd te raken met marketing automation platforms en strategieën. |
Bespaart tijd en middelen, zodat jij je kan focussen op je eigen werkzaamheden. |
Minder directe betrokkenheid, wat kan leiden tot minder inzicht in de aanpak en resultaten. |
Lagere kosten op de korte termijn, doordat een marketingbureau voor het implementeren meer vraagt dan het onderhouden wat hierna volgt. |
Beperkte toegang tot geavanceerde tools die mogelijk te duur zijn om intern aan te schaffen. |
Snellere implementatie en resultaten. |
Mogelijk afhankelijk van derden voor aanpassingen en/of wijzigingen. |
Eenvoudiger grip op je interne controle en bescherming van gevoelige gegevens. |
Grotere kans om achter te raken op de nieuwst trends en ontwikkelingen in marketing automation. |
Lees ook: 6 voordelen van marketing automation
Voorbeelden van wat een marketing automation bureau voor je kan doen
Een marketing automation bureau kan een boel voor je uit handen nemen en automatiseren. Hieronder geven we je een paar voorbeelden van wat een marketing automation bureau voor je kan betekenen:
- E-mailmarketing
Een veelvoorkomende marketingactiviteit die geautomatiseerd wordt is het inrichten van een e-mail workflow. Zo kan je gepersonaliseerde e-mails verzenden op basis van specifieke triggers. Denk hierbij aan het gedrag op de website, iemands aankoopgeschiedenis of abonnementsvoorkeuren. - Lead Nurturing
Marketing automation helpt ook om leads door de marketing funnel te begeleiden. Op basis van interesses en gedrag kan je ze relevante content en informatie bieden. Daarnaast kan je de communicatie personaliseren en ze hierdoor beter richten op de persoon met wie je praat. - Social Media
Door middel van een marketing automation tool, kan een marketing bureau je socials van tevoren inrichten en inplannen. Zo hoef je zelf niet meer na te denken over het plaatsen van content. - Lead Scoring en -kwalificatie
Met marketing automation kan je niet alleen leads scoren, maar ook leads kwalificeren op basis van criteria. Denk hierbij aan demografische gegevens, gedragsgegevens en interacties met marketing content. Experts kunnen met deze data de sales-afdeling laten weten waar in de funnel de lead zich bevindt, zodat de juiste aanpak gehanteerd kan worden. - Rapportage en analyse
De meeste marketing automation platforms bieden geavanceerde rapportage en analyse tools waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van marketingcampagnes en -activiteiten. Op basis van de gegeven data, zoals het openingspercentage, klikfrequentie, conversieratio’s en de ROI, kan een marketing automation bureau de workflow continu optimaliseren.
Waar moet je op letten bij het zoeken van een marketing automation bureau?
Bij het zoeken van het juiste marketing automation bureau kan je naar een hoop aspecten kijken. Denk bijvoorbeeld eens aan het bekijken van de expertise en ervaring die ze in huis hebben of vraag naar klantrecensies en eerder behaalde resultaten.
Ook kan je kijken naar de diensten en mogelijkheden die ze bieden en of die aansluiten bij je eigen bedrijfsaanpak. Denk hierbij aan de software die ze gebruiken, de strategieën die ze hanteren of wat de werkwijze is van de organisatie. Natuurlijk moet je ook onderzoeken wat de kosten zijn en de verwachte ROI.
Communication is key. Dat heb je waarschijnlijk al wel vaker gehoord. Toch is dit het belangrijkste aspect om rekening mee te houden bij het uitzoeken van een marketing automation bureau. Uiteindelijk moeten ze in staat zijn om aan jouw communicatie wensen te voldoen. Stel dan ook je eisen hiervoor op. Denk hierbij aan maandelijkse updates van resultaten, maandelijkse meetings, sporadische bel-momenten of halfjaarlijkse werksessies. You name it!
Lees ook: Marketing Automation: welke tool past bij jouw organisatie?
Zijn wij het marketing automation bureau voor jou?
Bij Webiteers hebben we al menig organisatie geholpen bij het halen van digitale successen door middel van marketing automation. Naast dat we meer dan 10 jaar ervaring hebben met marketing automation in het algemeen, zijn we gespecialiseerd in marketing automation met HubSpot.
Ben jij op zoek naar een organisatie die van een nuchtere en logische aanpak houdt? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan en dan kijken we graag naar de mogelijkheden onder het genot van een lekker kopje koffie.