Wat komt er bij een (B2B) social media campagne kijken?
Als je wilt dat je social media campagne effect gaat hebben, zal je eerst moeten bedenken welk effect je ermee wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten? Dan zul je je moeten richten op KPI’s zoals nieuwe volgers en impressies. Maar wanneer je een nieuw product of dienst wilt promoten, zul jij je moeten focussen op KPI’s zoals het aantal kliks en sales. Ook de content verschilt per doel. Voor ieder doel richt je uiteindelijk een ander soort social media campagne in.
Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken met de verwachtingen en wensen van je doelgroep. Zo gebruiken Gen X en Gen Z compleet andere social media platformen en waarderen ze ook vaak een verschillende tone of voice. Voordat je start met het opzetten van je social media campagne, moet je dus goed weten wat voor soort content gaat werken én hoe deze ingevuld moeten worden.
Uiteindelijk hoort er bij een social media campagne vaak ook andere content, die voorafgaand is uitgestippeld. Dit heet ook wel een contentstrategie. Hierin plan je verschillende soorten content, zoals afbeeldingen, video’s, blogs, gidsen of infographics.
Hoe je een (B2B) social media campagne opzet
Om een social media campagne op te zetten zijn er verschillende aspecten die in kaart gebracht moeten worden. Om je hierbij te helpen hebben we een stappenplan uitgewerkt dat je kunt doorlopen wanneer je start met het inrichten van je social media campagne.
Stap 1: Doelstellingen en doelen
Bepaal de specifieke doelen die je wilt bereiken met je social media campagne. Denk hierbij aan het opstellen van SMART-doelen.
Stap 2: Doelgroep en persona’s
Identificeer de behoeften van je doelgroep en de gewenste tone of voice. Bepaal welke content ze aanspreekt en op welke manier jij ze met deze content kan stimuleren tot de gewenste meetbare actie.
Stap 3: Een contentstrategie
Ontwikkel een strategie voor de inhoud die je wilt delen op social media. Bedenk van tevoren welke content je voorafgaand je campagne reeds online wilt hebben staan en hoe de marketing funnel eruit ziet voor jouw doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door het uitwerken van een social media kalender.
Stap 4: Advertenties en promoties
Social media wordt tegenwoordig als groot verkoopkanaal gezien waarvoor je zal moeten betalen. Bij het maken van de advertenties kan je heel specifiek instellen wie je advertentie te zien krijgt.
Tip: Een tip is om bij een klein budget je doelgroep zo specifiek mogelijk aan te geven. Denk hierbij dus niet alleen aan demografische gegevens, maar ook aan hobby’s en interesses.
Meer weten over adverteren? Lees ook: Zoekmachine marketing: adverteren op Google.
Stap 5: Monitor en optimaliseer
Uiteindelijk zal je de prestaties van je campagne nauwlettend in de gaten moeten houden. Op deze manier kan je de strategie aanpassen op wat werkt en wat niet. Zie je bijvoorbeeld dat één van je social media kanalen veel converteert maar een andere nauwelijks? Dan is het handig om je budget niet te verspillen bij het slecht presterende kanaal en deze juist bij het converterende kanaal te budgetteren.
Tip: Onderzoek goed waarom het kanaal niet werk, zo overkomt je hetzelfde geen tweede keer.
Voorbeelden van succesvolle social media campagnes
Wat ons vaak helpt bij het inrichten van een succesvolle social media campagne is het doen van goed onderzoek naar het zoekgedrag van (potentiële) klanten. Vaak kan je hieruit al een goed idee krijgen waar ze naar op zoek zijn. Een ander goed idee is om inspiratie op te doen van andere succesvolle social media campagnes. Hieronder een paar voorbeelden:
B2B: Adobe - Summit campaign
Doel van de social media campagne: Promotie van een event
Bron: Adobe Summit 2023
Een goed voorbeeld van een succesvolle B2B social media campagne is de Adobe Summit campagne. Niet alleen deelde Adobe waardevolle content (video’s, blogs en infographics) om interesse in het evenement op te wekken, ook werkten ze samen met verschillende invloedrijke influencers binnen hun branche.
Uiteindelijk richtten ze hun social media advertenties op kanalen, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook om registraties te bemachtigen. Daarbij gaven ze hun publiek de kans om hun mening te delen door deel te nemen aan discussies, vragen te stellen en updates te delen via hashtags en mentions op social media.
De Adobe Summit campagne is een goed voorbeeld van een succesvolle B2B social media campagne. Het toont aan hoe social media kan worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten, waardevolle content te delen en zakelijke evenementen te promoten binnen de B2B-markt.
B2C: Nike - You Can’t Stop Our Voice campaign
Doel van de campagne: Naamsbekendheid versterken
Bron: Adobo Magazine
De ‘You Can’t Stop Our Voice’ campagne van Nike richtte zich niet zozeer op het vergroten van hun naamsbekendheid, maar om een deel van hun merkwaarden door te schemeren aan hun doelgroep. Het doel was om een inclusieve boodschap te verspreiden en mensen te inspireren om hun stem te gebruiken, ongeacht hun achtergrond.
Bij deze campagne werd voornamelijk gebruikgemaakt van video content, zoals video’s van diverse atleten die hun verhaal deelden. Door de hashtag #YouCantStopUs werden lezers aangemoedigd hun verhaal ook te delen om een gemeenschap te creëren rondom gelijkheid en inclusiviteit.
De ‘You Can't Stop Our Voice’ campagne van Nike is een uitstekend voorbeeld van hoe een social media campagne kan worden gebruikt om een krachtige boodschap over te brengen en een gemeenschap op te bouwen.
Lees ook: Een B2B LinkedIn marketingstrategie opzetten in 8 stappen [met tips]
Social media campagnes uitbesteden
Zelf geen tijd om een social media campagne op te zetten? Dan is het uitbesteden van je social media marketing een goede optie voor je. Door te kiezen voor professionele ondersteuning kun jij je focussen op jouw kernactiviteiten, terwijl experts jouw social media campagnes strategisch ontwerpen, uitvoeren en optimaliseren.
Hulp nodig bij het starten van je social media campagne? Samen kijken we graag naar de mogelijkheden voor jouw organisatie.