Website laten maken: Wat houdt het in?
Een website laten maken is natuurlijk een leuke nieuwe stap. Bij het laten maken van een website komt echter veel meer kijken dan alleen het kiezen van een paar kleuren en het plaatsen van wat teksten.
Het gaat om het creëren van een digitale etalage die jouw merk vertegenwoordigt, klanten aantrekt en de boodschap van je bedrijf overbrengt. Naast het design, moet je ook rekening houden met een goed functionerende indeling en het bemachtigen van bekendheid in Google (of andere zoekmachines).
Kortom moet je met de volgende punten rekening houden bij het laten maken of uitwerken van je website strategie:
- Branding
- UI design
- UX design
- Site mapping
- Customer journey
- SEO
Zet jij je bestaande website om naar een ander CMS of ben jij bezig met een nieuw design voor je website? Lees dan: Een website migratie, wat komt erbij kijken?
Professionele (B2B) website laten maken: de opties
Bij het kiezen van het juiste platform voor je website, zijn er verschillende opties om te overwegen. Eén daarvan is het kiezen van het juiste CMS. Hieronder vertellen wij je meer over veel voorkomende CMS-en.
WordPress: Flexibel en eenvoudig
WordPress staat bekend om zijn flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid. Met een uitgebreide selectie aan thema's en plugins kan je eenvoudig je website aanpassen aan jouw visie. Of je nu een kleine B2B-onderneming bent of een grotere speler, WordPress biedt een scala aan mogelijkheden om je merk online te presenteren zonder te verdwalen in complexiteit.
Let er wel op dat je bij Wordpress veel te maken krijgt met HTML-codes (coderen). Dus mocht je daar geen fan van zijn, raden we je liever een andere hosting provider aan.
HubSpot: krachtige marketing integratie
Voor wie op zoek is naar een alles-in-één oplossing voor marketing en website beheer, is HubSpot een uitstekende keuze. Met geïntegreerde marketingtools, responsieve designs en uitgebreide analysemogelijkheden, stelt HubSpot je in staat om niet alleen een aantrekkelijke website te creëren, maar ook om naadloos in contact te komen met je (B2B-)doelgroep. Contacten in je website worden namelijk direct in het CRM van HubSpot gezet.
Het gebruiksgemak van HubSpot maakt het een favoriet voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen versterken. En dat; zonder dat de eindgebruiker hoeft te coderen. Ook biedt HubSpot een tal van informatieve video’s aan die je kunt gebruiken om er zelf mee bezig te gaan.
Twijfel je over verschillende CRM-systemen? Bekijk dan eens onze vergelijking tussen Salesforce en HubSpot
En nog veel meer..
Naast dat je jouw website kunt laten maken met HubSpot of WordPress, zijn er nog veel meer Content Management Systemen beschikbaar. Soms heb je het ook niet zelf in de hand. De kans is groot dat als je een websitebouwer hebt gevonden die bij je past, diegene zelf al een voorkeur heeft voor een platform.
Denk daarnaast goed na over wat je wilt nádat de website is gemaakt. Wil je er zelf mee aan de slag? Of wil je dat een online marketing bureau ermee bezig gaat? Kijk in dat geval of je favoriete marketing agency ook bereid is om met dat platform te werken.
Lees ook: Hoe ziet een inbound marketing website eruit?
Wat kost een website laten maken?
De kosten voor het laten maken van een (B2B) website variëren afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het gekozen platform, de complexiteit van het ontwerp en de gewenste functionaliteiten.
Over het algemeen kun je rekening houden met de volgende kosten:
- Website zelf maken: tussen de € 50,- en € 250,- euro
- Website laten maken o.b.v. standaard template: tussen de € 250,- en € 3.000,-
- Website laten maken door een professioneel internetbureau: tussen de € 5.000,- en € 40.000,-.
De prijzen verschillen natuurlijk ontzettend. Als je een website laat maken door een kleiner webdesign bedrijf, zal je goedkoper uitkomen dan bij een groot bedrijf. Kijk dus vooral goed naar de klantcases van voorgangers en de tarieven. Maar neem hierbij ook de gewenste features in acht.
Tip: Onderzoek de gebruikerservaringen van website makers of particulieren. Kijk naar op welke manier ze werken met een bepaald systeem en of het je bevalt. Maar kijk ook naar de resultaten en wat de mogelijkheden zijn.
Lees ook: Een website redesign? Zo pak je dat aan!
Het kiezen van een (B2B-)websitebouwer
Hoewel sommige websitebouwers ook over marketing-capaciteiten beschikken, zijn de meeste websitebouwers gepassioneerde ontwikkelaars of creatievelingen die liever niet veel te maken hebben met statistieken en grafieken. Maar het kiezen van de juiste websitebouwer is van vitaal belang voor het succes van je online aanwezigheid.
Kijk dus verder dan alleen design vaardigheden. Zoek naar een partner die niet alleen expertise heeft in webdesign, maar ook begrijpt hoe een B2B-omgeving werkt. Bekijk eerdere projecten, vraag om referenties en ontdek hoe goed de websitebouwer kan samenwerken om jouw visie tot leven te brengen.
Kom je er niet uit en zie je door de bomen het bos niet meer? Bij Webiteers hebben we al een tal van migratie-trajecten succesvol begeleid in samenwerking met verschillende (B2B-)websitebouwers. Zo kunnen we jou ook in contact laten komen met een geschikte partner.
Lees ook: Hoe je succesvol een websitestructuur opzet
Behoud je resultaten bij een nieuwe website
Wanneer je een nieuwe website laat maken of bijvoorbeeld gaat migreren (door een rebranding of verandering in software), komen er veel SEO-gerelateerde aspecten om de hoek kijken waar rekening mee gehouden moet worden. Je wilt natuurlijk niet je welverdiende positie(s) in Google verliezen, met als gevolg dat je website traffic instort. De SEO migratie is dan ook een belangrijk onderdeel van een website migratie.
Om dit te voorkomen helpen wij graag bij het maken van een nieuwe website. Hoewel wij zelf geen websites maken, werken we regelmatig met websitebouwers samen om de SEO-gerelateerde aspecten kritisch te analyseren. Zo wordt er naast het (nieuwe) design, ook gedacht aan de prestatie van je nieuwe (B2B) website.