Gebruikersgedrag en vertrouwen in websites
Tegenwoordig zijn websites enorm veranderd ten opzichte van hoe het ooit begon. Waar ooit automatische muziek afspeelde zodra je een bepaalde website opende (nee, die tijd zijn we niet vergeten), zie je dat soort websites nu niet meer terug. Veranderingen hebben niet alleen plaatsgevonden aan de design-kant van een website, maar ook rondom sales- en marketing.
Inbound marketing websites nemen de online wereld over en dat is ook niet zo gek. Het gebruikersgedrag op- en vertrouwen in websites is aanzienlijk veranderd. Nu worden websites op andere manieren beoordeeld en daar wordt strategisch op in gespeeld.
Iedereen is op zoek naar een bedrijf dat hen meer kan vertellen over hun probleem en/of een product/dienst die het ook daadwerkelijk oplost. De betrouwbaarheid van een website staat hierbij bovenaan. Consumenten willen hun zuurverdiende geld niet zomaar uitgeven.
Er zijn verschillende manieren om de betrouwbaarheid van je organisatie door te laten schemeren op je website.
Features van een inbound marketing website
Hieronder delen wij de 6 belangrijkste eigenschappen van een inbound marketing website die iedere organisatie in hun website strategie zou moeten toepassen.
Focus op de klant
De focus van je inbound marketing website ligt op de behoeften van jouw ideale klant. Ook wel bekend als buyer persona. Deze personen bepalen eigenlijk op welke manier jij ze aanspreekt en welke informatie je biedt. Dit doe je op twee manieren.
1. Klantgerichte tone of voice
Eigenlijk moet alles op jouw website gericht zijn op de behoeften van je doelgroep, vooral je berichten. Van het vertellen over je waardepropositie tot je blog-onderwerpen. Plaats jezelf in de schoenen van je klant.
Wat willen ze weten wanneer ze op de pagina aankomen? Wat zijn hun zorgen en vragen? Welke waarde bied je aan? Welk probleem los je op en hoe?
Als je al een groot en geliefd merk bent zoals Apple of Tesla, kun je ermee wegkomen om je waarde niet te verkopen. Wanneer je jezelf echter nog introduceert en vertrouwen opbouwt bij websitebezoekers is het goed om jouw boodschap dicht bij je (potentiële) klant te houden en naar hen te refereren.
In het kort: Vertel hoe je ze kunt helpen en op welke manier. Refereer hiermee telkens naar hen en niet naar jezelf.
Een goed voorbeeld hiervan is Exact.
Exact maakt gebruik van gepersonaliseerde communicatie en biedt deze informatie op verschillende manieren aan.
2. UX-design
Het is niet genoeg om een inbound marketing website-ontwerp te hebben dat er alleen goed uitziet qua vorm. Het moet ook goed functioneren. Dat houdt in dat je website gemakkelijk te navigeren moet zijn voor de gebruiker en dat ze gemakkelijk de gewenste acties kunnen voltooien.
Het is aan jou de taak om volledig te begrijpen wat pagina twee of de volgende stap in hun reis op jouw website zou moeten zijn voor jouw doelgroep. Vervolgens moet je het zo eenvoudig mogelijk maken voor hen om dat pad ook te bewandelen, zonder dat ze hoeven na te denken of dingen zelf moeten uitzoeken. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een CTA-knop of een formulier.
Op jouw homepage plaats je de meest voorkomende en belangrijke volgende stappen voor jouw bedrijf prominent in het midden. Of op zijn minst gemakkelijk en intuïtief te vinden in jouw navigatie. Denk bijvoorbeeld aan het plannen van een gesprek, het doen van een aankoop, aanmelden voor een proefperiode, of meer te weten komen over jouw product.
Hoe moeilijker het is om de dingen te vinden die jouw doelgroep wil doen, hoe waarschijnlijker het is dat je de verkoop misloopt tijdens hun zoektocht.
Yoast doet UX-design uitzonderlijk goed. Ze bieden waardevolle on-page SEO-informatie en bronnen via hun blog en kennisbank.
SEO-optimalisatie
Elke succesvolle inbound marketing website moet geoptimaliseerd zijn om gevonden te worden in zoekmachines en AI-aangedreven zoekopdrachten.
Natuurlijk zijn er ook andere bronnen van verkeer, maar aangezien de meeste mensen hun aankoop reis beginnen met een zoekopdracht op het internet, mag het optimaliseren van je website en inhoud voor zoekmachines niet worden verwaarloosd. Dit betekent het aanpakken van twee hoofdgebieden: on-page en technische SEO.
On-page SEO heeft betrekking op zaken als je paginatitel, meta-beschrijving en headers. Het optimaliseren hiervan met nauwkeurige zoekwoorden helpt niet alleen zoekmachines om je pagina te crawlen en te begrijpen waar het over gaat, maar helpt ook gebruikers om de pagina snel door te nemen en te vinden wat ze nodig hebben.
Technische SEO verwijst naar aspecten als sitesnelheid, mobiele responsiviteit en sitestructuur. Omdat het wat intimiderend kan zijn, hebben we aardig wat blogs geschreven die je hierbij kunnen helpen.
Vraag-oplossende content
Het creëren van content is een must voor elke digitale website strategie. Helaas werkt het niet om ‘zomaar’ iets te posten op je blog.
Je moet content creëren waar huidige en potentiële klanten daadwerkelijk om geven - inhoud die hen waarde biedt. Die waarde kan vele vormen aannemen en veranderen met de tijd. Denk hierbij aan tekstuele, maar ook visuele vormen (Blog, Infographic, Video, etc.).
Over het algemeen raden marketeers aan dat content educatief of vermakelijk moet zijn. Voor kleine tot middelgrote bedrijven (MKB’s) wordt echter aangeraden om vooral te focussen op het eerste om direct en snel invloed te hebben op je resultaten.
We bedoelen dus content die mensen helpt geïnformeerde koopbeslissingen te nemen door vragen, bezwaren of zorgen die ze kunnen hebben over jouw aanbod - of jouw branche in het algemeen - aan te pakken. Beantwoord de vragen die ze stellen in Google, en beantwoord ze eerlijk.
Ongeacht de branche, grootte of aanbod, merken we over het algemeen dat deze vragen vallen onder vier categorieën:
- Kosten
- Vergelijkingen met concurrenten
- Problemen
- Recensies
Wanneer je deze vragen grondig en eerlijk beantwoordt op je website, zal je publiek je vinden en je gaan vertrouwen. Je hebt hen namelijk geholpen en niet alleen geprobeerd hen aan de haak te slaan.
Deloitte is hiervoor een goed voorbeeld. Deloitte voorziet in vraag-oplossende content door middel van whitepapers, rapporten en artikelen die zakelijke uitdagingen en trends bespreken. Ze beantwoorden vragen en bieden inzicht in complexe zakelijke vraagstukken.
Lees ook: Inbound vs. Outbound
Premium content (PCO)
Als we het hebben over een gezonde mix van content, gaan succesvolle inbound marketing websites verder dan alleen blogs. Ze bevatten ook "premium" content stukken zoals:
- Webinars of langdurige video's
- Online cursussen
- Origineel onderzoek en rapporten
- Evaluaties en quizzen
- Pillar pages
- Templates
We noemen dit "premium" content (afgekort; PCO) omdat deze content stukken verder gaat dan de basis. Ze bieden namelijk inhoudelijk kwalitatieve informatie op basis van de vaardigheden van jouw bedrijf. Daarnaast duurt het vaak ook langer om ze te consumeren.
Deze content stukken bieden daardoor ook een hogere waarde voor jouw doelgroep dan blogartikelen en tonen meer expertise in jouw branche.
Het implementeren van deze premium content op jouw inbound marketing website geeft aan dat je een vertrouwde autoriteit binnen jouw branche bent. Zodra je deze content hebt, is het belangrijk om deze duidelijk op jouw website weer te geven.
Dit soort content levert niet alléén iets op voor de lezer. Hoewel in sommige gevallen bedrijven ervoor kiezen om dit gratis weg te geven, kan je de PCO’s ook achter een formulier plaatsen. Op die manier geven lezers eerst hun gegevens aan je, zodat je ze via sales als lead kan opvolgen. Dit is onderdeel van lead nurturing.
Bekijk als voorbeeld eens onze pillar page over inbound marketing.
Een ‘no-sales’ ervaring
Moderne kopers kunnen verkooppraatjes van ver herkennen en hebben geleerd om ze te negeren.
Een groot deel van de buyer’s journey wordt voltooid voordat iemand ooit met een verkoper heeft gepraat. Dat is waarom het zo belangrijk is om een goede inbound marketing website mee te nemen in je website strategie. Die verkoopt namelijk zichzelf.
Naast content is een selfservice- of zelf configuratietool een slimme manier om hieraan bij te dragen.
Een zelf selectietool is een middel dat door middel van een interactieve functie (bijvoorbeeld een quiz, formulier, enz.) de ervaring van een website aanpast aan de gebruiker. Bijvoorbeeld door hen te begeleiden naar de informatie of het product dat het beste aansluit bij hun specifieke behoeften.
Deze vallen meestal in een van de volgende drie veelvoorkomende categorieën:
- Een prijs-/kosten berekeningstool: Dit is precies wat het lijkt; een tool die een bezoeker helpt evalueren hoeveel een actie, product of dienst hun zal kosten.
- Een bouw-/ontwerptool: Dit helpt jouw doelgroep bij het creëren of identificeren van de juiste oplossing of product voor hun behoeften..
- Customer Onboarding Tool: Een ervaring die dingen correct instelt voor een nieuwe gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest of andere sociale media platforms die je vragen om een paar interesses, zodat ze mensen voorstellen die je kunt volgen wanneer je je voor het eerst aanmeldt.
Over het algemeen creëren deze tools een "verkoper loze" ervaring. Het geeft de macht aan de consument en stelt jouw verkoopteam vrij om te werken aan leads die echt persoonlijke aandacht nodig hebben.
Kom je beloften na
Je kunt jezelf zoveel prijzen als je wilt, maar het zal nooit zo overtuigend zijn als de mening van een onbevooroordeelde, derde partij - vooral van voormalige klanten.
Om vertrouwen en geloofwaardigheid op jouw website te vestigen, moeten kopers zien dat je daadwerkelijk nakomt wat je belooft. Ze moeten zien dat echte mensen resultaten hebben gezien en waar voor hun geld hebben gekregen.
Daarom is sociale bewijslast zo belangrijk. Deel casestudy's met echte gegevens, klantgetuigenissen en beoordelingen. Deel beoordelingen van betrouwbare instanties en relevante prijzen.
Philips Healthcare is hiervan een goed voorbeeld.
Philips bouwt vertrouwen op door echte casestudy's en succesverhalen te delen over hoe hun oplossingen de gezondheidszorgsector hebben verbeterd. Dit versterkt de geloofwaardigheid van hun beloften.
Wil jij graag dat je website strategie op de juiste manier wordt uitgewerkt en geïmplementeerd? Dan helpen we je graag. Neem contact op en samen bespreken we de mogelijkheden.