Je B2B website vindbaar maken in 9 stappen

Na lang puzzelen heb je ein-de-lijk die mooie website online. Maar.. na een paar weken heb je niet het idee dat die (goed) werkt. De bezoekers blijven achter en je genereert nauwlijks leads. Jouw website is dus nog niet goed vindbaar in Google. In dit blog helpen we je daarbij.

Dus maak je geen zorgen! Na het uitvoeren van de 9 stappen voor het beter vindbaar maken van een B2B website, zal jouw website organisch beter presteren en zul je leads genereren.

Ga direct naar

website-vindbaar-maken

Voordat je begint

Het is belangrijk om voor jezelf eerst in kaart te brengen wat er speelt binnen jouw branche. Zo weet je welke informatie jouw doelgroep nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan vragen die ze beantwoord willen hebben, problemen waar ze tegenaan lopen en zorgen bij het aanschaffen van jouw product of dienst. 

In de meeste gevallen brengen bedrijven dit in kaart door een buyer persona te creëren. Hierbij voer je interviews uit met je doelgroep, waardoor je toegang hebt tot bovenstaande inzichten. Ook helpt deze informatie je bij het inrichten van de buyer’s journey. Bij Webiteers gebruiken we hiervoor het Flywheel van HubSpot.

Lees ook: Een website redesign? Zo pak je dat aan!

Stap 1: Zoekwoorden onderzoeken 

Zodra je hebt gedefinieerd welke informatie jouw doelgroep nodig heeft, kan je onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn om met je website op gevonden te worden. Deze zoekwoorden kan je vervolgens thematiseren. Zo segmenteer je de belangrijkste onderwerpen binnen jouw sector.

Je hebt dan niet alleen een idee waarover je informatie kan bieden aan jouw doelgroep, maar ook hoe ze hiernaar zoeken. Op deze manier zet jij bewust een website structuur op middels bestemmingspagina’s. 

Vind je zoekwoorden die relevant zijn, maar niet voor een eigen pagina? Denk er dan over na om een contentplanning te maken. Het consistent plaatsen van content draagt namelijk ook bij aan je vindbaarheid in Google. Uiteindelijk zal je hierbij probleemstukken vinden waar (nog) niet (veel) naar gezocht wordt. Laat dit je niet weerhouden om erover te schrijven.

Het kan goed zijn dat deze informatie op een later moment in de buyer’s journey alsnog van pas komt. Een goed voorbeeld hiervan is een klantcase. Hoewel er niet naar gezocht wordt (op basis van zoektermen), zullen veel potentiële klanten waarde hechten aan deze informatie voordat ze zaken met je doen. 

Stap 2: Bestemmingspagina's inrichten  

Een bestemmingspagina is een pagina waar je website bezoekers direct vanuit Google op terechtkomt. Op deze pagina’s leg je één specifiek thema of onderdeel van jouw bedrijf volledig uit. Dit is, binnen dat onderwerp, de meest belangrijke pagina voor je bezoekers. Dit doe je voor ieder thema of onderdeel van je bedrijf waarop jij in Google gevonden wilt worden.

Als voorbeeld: Jij bent de eigenaar van ‘Buschique’ een website die duurzame pakken verkoopt aan hotels. De zoekwoorden die je hebt gevonden zijn in de richting van: duurzame chique werkkleding, business pakken duurzaam, tweedelig pak dames, etc. Voor deze zoekwoorden maak je vervolgens de volgende pagina’s: 

  • Duurzame en chique werkkleding voor hotels
  • De collectie - duurzame hotel kleding
    • Business pakken voor mannen
    • Business pakken voor dames
      • Tweedelige pakken
      • Etc.

Het ligt natuurlijk enorm aan de zoekwoorden die je vindt en hoe je deze implementeert. Gebruik hier wat relevant en natuurlijk is voor jouw doelgroep.

Lees ook: Hoe ziet een inbound marketing website eruit?

Stap 3: Gebruik On-Page SEO tactieken 

Er zijn een aantal on-page SEO tactieken die je bestemmingspagina’s helpen groeien in Google, zodat je B2B-website beter vindbaar zal worden. Google kan namelijk van veel data de zoekwoorden analyseren en hierop bepalen hoe relevant de pagina is. Hieronder bespreken we de belangrijkste SEO tactieken: 

  • Een goede URL structuur
    Het is belangrijk om de URL zo duidelijk en kort mogelijk te houden. Verwerk dus het belangrijkste zoekwoord hierin, maar niet van alles eromheen. 

    Juist:      www.buschique.nl/collectie/business-pakken-dames
    Onjuist:  www.buschique.nl/collectie/de-leukste-business-pakken-voor-dames-die-in-hotels-werken  
  • Plaats zoektermen in headers
    De headers zijn een waardevolle manier om zoekmachines te laten weten waar de pagina over gaat. Het is daarom belangrijk om ook hierin het belangrijkste zoekwoord te verwerken. Vermijdt dus algemene headers, zoals ‘Hoe we te werk gaan’, maar gebruik ‘Hoe we onze duurzame business pakken maken’.  
  • Denk aan een goede Meta titel & Meta beschrijving
    Het inrichten van een goede meta-titel en meta-beschrijving helpt niet alleen om beter vindbaar te worden in Google, maar kan er ook voor zorgen dat mensen klikken op je pagina. Het is het eerste wat je tegenkomt als je een zoekopdracht uitvoert. 
  • Vergeet de afbeeldingen niet een naam te geven
    De data van een afbeelding wordt ook gelezen door zoekmachines. Het is daarom handig om ook hier zoekwoorden te verwerken in de titel en alt-tekst. 

    Zorg er wel voor dat je een goede omschrijving geeft over afbeeldingen voor slechtzienden. Mochten zij op je pagina belanden is het wel zo prettig dat ze meer te horen krijgen dan 'tweedelige pakken business'. Zij zullen meer waarde hechten aan een omschrijving van de afgebeelde pakken. 

De wereld van On-page SEO is eigenlijk nog breder en bestaat uit nog veel meer dan alleen bovenstaande tactieken. Lees meer over On-page SEO en inzage vanuit Google voor optimaal gebruik van deze strategische implementaties. 

Stap 4: Maak een domein property aan

Om de resultaten binnen zoekmachines goed in de gaten te houden, maak je in search tools een domein property aan. Bij Google doe je dit binnen Google Search Console en bij Bing bij de Bing Webmasters Tool. 


domain property in Google aanmaken

Stap 5: Een sitemap inrichten 

Waarschijnlijk ga je veel verschillende bestemmingspagina’s maken op jouw B2B website. Hoeveel dit er precies zijn hangt natuurlijk af per bedrijf en de informatie die je op de website wilt zetten. De hoeveelheid informatie hangt weer af van de informatie die jouw doelgroep wil weten.

Wanneer er (te) veel subpagina’s ontstaan, zal Google moeite krijgen met het vinden van al die pagina’s. Google voert namelijk regelmatig een crawl uit, zodat die opnieuw kan inventariseren wat de kwaliteit van de website is. Je wilt natuurlijk dat die alle pagina’s meerekent. 

Een sitemap is hiervoor de oplossing. Er bestaan twee verschillende soorten sitemaps. Eentje voor je websitebezoekers (HTML-sitemap, ook wel je klik-menu) en een variant die gemaakt is voor zoekmachines (XML-sitemap).  Een XML-sitemap is eigenlijk een soort blueprint van de achterkant van je website. Deze voeg je naderhand toe aan je domein property in je search tool.

Een XML-sitemap kan vaak voor je gemaakt worden door je CMS-systeem. Maar ook als jouw platform dat niet regelt, kan je eenvoudig een sitemap maken. Maak bijvoorbeeld gebruik van www.xml-sitemaps.com en hun gratis online generator. 

Stap 6: Verover website resultaten

Ook de autoriteit van je website draagt bij aan de online vindbaarheid van je website. En dit verover je op een aantal verschillende manieren. De eerste is vrij simpel; door content te maken over jouw product/dienst en relevante onderwerpen die ermee te maken hebben. Google ziet dan dat er veel informatie rondom specifieke onderwerpen worden geschreven en neemt aan dat je hier dus ervaring mee hebt. 

Let er wel op dat de informatie juist is en voldoende diepgang heeft.. Als Google ziet dat dat er maar enkele bezoekers langer dan een paar seconden blijven, zal die ervan uitgaan dat de kwaliteit niet goed is en zak je al gauw weer naar beneden. De kans is groot dat ze snel wegklikken, omdat ze in de meeste gevallen niet vinden wat ze zochten. Zorg er daarom voor dat de teksten de juiste informatie bieden, makkelijk te lezen zijn en niet vol gestopt zitten met irrelevante zoekwoorden. 

Hoger gevonden worden in Google wordt ook bepaald op basis van de veiligheid en betrouwbaarheid van je website. Zorg er daarom voor dat je een SSL certificaat bemachtigt. Bij een platform als HubSpot krijg je deze er direct bij, maar in de meeste gevallen moet je deze zelf aanschaffen. Tevens wordt er gekeken naar hoeveel domeinen jouw domein noemen door middel van linkjes.

Als er een groot aantal websites naar jouw domein linken (backlinking), geeft dat Google een indicatie dat jij kwaliteit plaatst en hieromtrent een expert bent. Je kan via de gratis Website ‘’Autoriteit’’ checker van Ahrefs eenvoudig kijken hoe ver jouw domein hierin is. 

Er zijn door Google Search Quality Evaluator Guidelines opgesteld. Deze vertellen je hoe je een goede Google  E-E-A-T score behaalt (Ervaring - Expertise - Autoriteit - Trust).

Stap 7: Optimaliseer de interne linkstructuur 

Backlinking is ook enorm waardevol bij het verkrijgen van autoriteit voor de vindbaarheid van je website. En dit kan op twee manieren. In eerste instantie zal je te maken hebben met betaalde backlinks. Dit is een goede strategie als je website en naamsbekendheid nog moet groeien. Ook gratis backlinks verkrijgen is mogelijk. Dit kan door een waardevol artikel of product te delen. Deze kan je doorsturen en hopen dat mensen hem delen. In dit geval, zou je zelfs met een lage naamsbekendheid autoriteit (links) kunnen verzamelen. 
 
Maar naast externe links, kan je wel vast interne links aanleggen. Dit doe je door van je ene pagina, op een natuurlijke wijze, naar een andere pagina te verwijzen. Als voorbeeld kan je dit blog nemen. Wij verwijzen op verschillende plekken naar blogs die een bepaald onderwerp uitleggen. En dat zul je in al onze blogs tegenkomen. Maar dit is ook relevant voor je pagina’s. Vooral als je nog niet een groot scala aan andere content hebt liggen. Wanneer je op je homepagina een aantal verwijzingen plaatst, worden deze als relevant beschouwd. Je laat mede door interne links dus aan zoekmachines weten welke pagina’s belangrijk zijn. 

Heb je meerdere pagina's die relevant zijn aan een overkoepelend thema? Overweeg dan om een pillar page te maken.

Stap 8: Zet je bedrijf op de kaart

Door je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf verbeter je niet alleen je online vindbaarheid, maar vooral je lokale. Op deze manier word je bedrijf weergegeven in Google Maps. Dit kan bijvoorbeeld ook voor Apple Maps en Bing Places. 

Daarnaast krijgen bezoekers ook direct reviews te zien en de mogelijkheid zelf een review te plaatsen. De hoeveelheid reviews draagt ook bij aan je relevantie ten opzichte van Google. Hoe meer goede (en echte) beoordelingen, hoe hoger je staat. Niet te vergeten dat lovende reviews potentiële klanten kan overtuigen om een samenwerking aan te gaan. Dit draagt wederom bij aan je E-E-A-T score op basis van ervaring en betrouwbaarheid. 

Stap 9: Behoudt een goede website snelheid 

Volgens het onderzoek van  Liu et al. (2010), is het bekend geworden dat de eerste 10 seconden cruciaal zijn voor website bezoekers. Maak je binnen dit getal geen goede eerste indruk? Dan haken bezoekers zo weer af. Je merkt dus dat een snelwerkende website van belang is. 

Als mensen steeds maar (en snel) wegklikken, zal je bounce-percentage stijgen. Wat geen positief signaal is naar zoekmachines. Als je graag wilt dat je B2B website vindbaar wordt in Google, zal je ervoor moeten zorgen dat je website snel functioneert. Dit doe je door afbeeldingen te comprimeren (hanteer 1200xhoogte) en het aantal plugins te reduceren. Andere adviezen kun je halen uit een gratis tool zoals Google Page Speed

Wil jij graag dat je website beter gevonden wordt in Google, maar heb je niet de tijd of mogelijkheden? Dan helpen we je graag. Vraag een gratis adviesgesprek aan en samen bespreken we de mogelijkheden. 

Adviesgesprek aanvragen