Bedrijfsprocessen automatiseren met HubSpot

Je begint jouw ochtend met het checken of er nieuwe leads binnen zijn gekomen, vervolgens bekijk je wanneer de laatste interactie was met  al bestaande leads en je eindigt de dag met het updaten van jouw deals in Excel. Klinkt dit herkenbaar?

Wanneer je kampt met tijdrovende en repetitieve taken hebben we goed nieuws voor je, dat kan makkelijker!  Door jouw bedrijfsprocessen te automatiseren zullen deze efficiënter verlopen en bespaar je veel tijd. Deze gewonnen tijd kan je dan besteden aan belangrijkere aspecten van je bedrijf. Bedrijfsprocessen automatiseren doe je gemakkelijk met de all-in-one CRM software van HubSpot. In dit blog vertellen wij je hier meer over.

In dit blog:

Benieuwd naar welke hub het beste aansluit op jouw situatie? Ontdek de verschillende mogelijkheden in ons e-book.

New call-to-action

Ontwerp zonder titel-Jan-07-2025-03-32-50-5835-PM

Wat is HubSpot Automation?

HubSpot Automation is een functie binnen HubSpot  die jouw bedrijf helpt met het automatiseren van bedrijfsprocessen. Hierbij kun je denken aan het automatiseren van repetitieve taken zoals het opvolgen van leads, het versturen van gepersonaliseerde e-mails of het toewijzen van tickets aan jouw serviceteam. 

Door het instellen van workflows worden automatisch acties uitgevoerd op basis van specifieke triggers. Denk hierbij aan momenten zoals een lead die een formulier heeft ingevuld of wanneer een lead een bepaalde fase in de klantreis bereikt heeft. Met HubSpot Automation creëer je een gestroomlijnd proces dat jouw salesteam ontzorgt waardoor zij meer tijd hebben voor andere belangrijke zaken, zoals het opvolgen van waardevolle leads die al verder zijn in de salesfunnel.

Waarom moet je jouw bedrijfsprocessen automatiseren?

Er zijn talloze voordelen verbonden aan het automatiseren van bedrijfsprocessen. De belangrijkste hebben we voor je op een rijtje gezet.

  • Tijd besparen: Met het automatiseren van repetitieve taken houd je meer tijd over die je kunt besteden aan het laten groeien van jouw bedrijf.
  • Efficiëntie vergroten: Een gestroomlijnd en geautomatiseerd proces voorkomt menselijke fouten en verbetert de samenwerking tussen de verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf. De volgorde van acties verloopt namelijk op een logische manier van team naar team. Zo heeft jouw salesteam inzicht in dezelfde data als het marketingteam. Elke belanghebbende weet op deze manier altijd wat de status van een lead is.
  • Betere klantbeleving: Dankzij een slimme chatbot kun je direct reageren op klantbehoeftes en -vragen. Daarnaast kun je met automatiseringen contact zoeken met leads op het moment dat het hen uitkomt en via een kanaal dat bij ze past.  Dit zal leiden tot klanten die meer tevreden zijn.
  • Consistente communicatie: Gepersonaliseerde en geautomatiseerde e-mails en meldingen zorgen ervoor dat leads altijd relevante informatie op de juiste momenten ontvangen.
  • Inzicht in data: Geautomatiseerde rapportages en workflows maken het eenvoudiger om prestaties te meten en jouw processen verder te optimaliseren.

Lees ook: Hoe verbeter je jouw salesproces?

Hoe kun je bedrijfsprocessen automatiseren met HubSpot?

Het CRM-systeem van HubSpot is een goede basis voor het automatiseren van bedrijfsprocessen. Maar simpelweg automatiseren is niet voldoende. Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je succesvol leads automatisch wil opvolgen. Zo heb je voldoende CRM-data nodig. Hierbij kun je denken aan data van leads zelf zoals e-mailadressen en namen, maar ook aan informatie over de pagina’s die leads bezocht hebben op jouw website en hoe ze jouw website gevonden hebben.

Met HubSpot kan je niet alleen je salesactiviteiten automatiseren. Ook kan je jouw service- en marketing activiteiten automatiseren, waardoor je een volledig geautomatiseerde funnel creëert.

Bij het aanschaffen van de gratis versie van HubSpot krijg je overigens altijd al het CRM-systeem. Om deze ook te kunnen automatiseren zal je aanvullende features nodig hebben. Hieronder bespreken we hoe je de belangrijkste processen binnen sales, marketing en service kunt automatiseren met HubSpot.

Salesprocessen automatiseren

Met de HubSpot Sales Hub automatiseer je eenvoudig het volledige verkoopproces dankzij verschillende tools:

  • E-mails opvolgen: Stel automatische follow-ups na een ontmoeting of aanvraag in met automatische sales sequences (beschikbaar in het Professional en Enterprise pakket).
  • Dealbeheer: Wijs automatisch meldingen van deals toe aan de juiste salesmedewerker.
  • Kalender: Laat leads automatisch afspraken inplannen in jouw kalender vanuit jouw e-mail of een pagina op jouw website.

Twee hiervan zijn al gratis beschikbaar wanneer je aan de slag gaat met het HubSpot CRM-systeem.

Marketingprocessen automatiseren

De HubSpot Marketing Hub biedt verschillende tools om marketing taken efficiënter te maken. De meeste tools zijn alleen beschikbaar in het Professional of Enterprise pakket. De belangrijksten zijn:

  • Lead scoring: Met lead scoring rangschik je automatisch leads op basis van hun gedrag en eigenschappen. Zo zie je in één oogopslag welke leads het meest kansrijk zijn en verlies je geen tijd meer aan leads waarvan de kans groot is dat ze niet tot aankoop over zullen gaan.
  • E-mailcampagnes: Creëer gepersonaliseerde e-mails en verstuur ze automatisch wanneer een klant een bepaalde actie heeft uitgevoerd zoals het aanvragen van een e-book of een aanmelding voor een webinar.
  • Contentaanbevelingen: Stuur bezoekers van jouw website relevante content op basis van hun gedrag op de website en voorkeuren.
  • Lead nurturing: Bij lead nurturing stuur je jouw leads stapsgewijs relevante content op het juiste moment en welke afgestemd is op het gedrag en de interesses van jouw leads. Met de HubSpot Marketing Hub stel je workflows in en begeleid je leads automatisch door de funnel. (Workflows zijn beschikbaar in het Professional en Enterprise pakket.)
  • Social media: Dankzij de social media kalender in de HubSpot Marketing Hub plan je gemakkelijk jouw social media berichten in voor verschillende kanalen.

Serviceprocessen automatiseren

Dankzij de HubSpot Service Hub kun je jouw klantenservice automatiseren en klanten sneller helpen met problemen en/of vragen. Dit kun je doen door middel van:

  • Ticketbeheer: Wijs automatisch klanttickets toe aan de juiste medewerker waardoor deze sneller opgelost kunnen worden.
  • Automatische reacties: Stuur klanten automatisch een (e-mail)bevestiging zodra zij een vraag indienen.
  • Klantfeedback verzamelen: Stuur automatisch een enquête na het afsluiten van een serviceverzoek. Zo verzamel je automatisch waardevolle feedback om jouw klantenservice te optimaliseren.
  • Chatbot: Met de AI-aangedreven chatbot van HubSpot implementeer je gemakkelijk een chatfunctie op jouw website die automatisch de meest gestelde vragen kan beantwoorden.

De simpele automatiseringen zijn al beschikbaar vanaf het Starter pakket van de Service Hub. 

Met welke Hubs kan je processen automatiseren binnen HubSpot?

Afhankelijk van jouw situatie en bedrijfsbehoeftes biedt HubSpot verschillende Hubs aan die jouw bedrijfsprocessen kunnen automatiseren. Deze Hubs zijn individueel van elkaar af te nemen waardoor je alleen de Hubs gebruikt die jij nodig hebt.

  • Marketing Hub: Ideaal voor het automatiseren van e-mailcampagnes, lead nurturing en contentdistributie.
  • Sales Hub: Perfect voor het stroomlijnen van je leadbeheer, dealtracking en het sturen van follow-ups.
  • Service Hub:  Ondersteunt het automatiseren van klanttickets en het verzamelen van feedback.
  • Operations Hub: Maakt integratie en synchronisatie van gegevens mogelijk, zodat je workflows over meerdere tools kan automatiseren.
  • Content Hub: Genereer met AI gemakkelijk blogs en verander jouw content automatisch in verschillende formats voor verschillende kanalen.

De kosten van HubSpot variëren per Hub en pakket. Zo biedt elke Hub een Free, Starter, Professional en Enterprise pakket aan. Qua prijs moet je denken aan gratis varianten met gelimiteerde functies, tot pakketten met meer functies die tussen de € 20 en € 3300 per maand kosten.

Het is dus verstandig om de verschillende Hubs en pakketten met elkaar te vergelijken en degene te kiezen die het beste aansluit bij jouw automatiseringsdoelen. Ook kan je natuurlijk altijd contact opnemen met een HubSpot Solutions partner. Deze zijn altijd op de hoogte van de laatste updates binnen de tool en kunnen zorgvuldig meedenken over het aanschaffen van het juiste pakket. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je betaalt voor features die je niet nodig hebt. 

Hulp nodig met HubSpot Automation?

Het automatiseren van bedrijfsprocessen is een goede oplossing om tijd en kosten te besparen en tegelijkertijd de klanttevredenheid te verhogen. Bij Webiteers helpen wij je graag met de implementatie van HubSpot en het automatiseren van jouw bedrijfsprocessen door een goede onboarding. Als HubSpot Solutions Partner zorgen we ervoor dat jouw bedrijfsprocessen efficiënt ingericht worden en volledig aansluiten op jouw bedrijfsdoelen.

Neem contact met ons op en ontdek hoe we jouw bedrijfsprocessen kunnen automatiseren met HubSpot.

Vraag een adviesgesprek aan